شاتا- یادداشت تفاهم همکاری بین ایران و چین در زمینه ساخت شهرک صنعتی در ایران به امضای محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و گائو هوچنگ وزیر بازرگانی چین رسید. بر اساس این یادداشت تفاهم طرف چینی متعهد شد پس از مشخص شدن مکان فیزیکی نسبت به ساخت این شهرک صنعتی اقدام کند. همچنین طی این دیدار، تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان توسعه تجارت ایران و دفتر توسعه تجارت چین در زمینه همکاری‌های نمایشگاهی، تبادل هیات‌های تجاری و تبادل اطلاعات و رخدادهای تجاری بین دو کشور نیز لینک در سایت‌های اینترنتی دو طرف به امضا رسید.
در این دیدار وزیر صنعت، معدن و تجارت از حجم ۴۰ میلیارد دلاری مبادلات تجاری ایران و چین در سال ۲۰۱۳ با احتساب نفت خبر داد. محمدرضا نعمت‌زاده با بیان اینکه این حجم مبادلات بدون احتساب نفت حدود ۷ میلیارد دلار صادرات و ۹ میلیارد دلار واردات است، افزود: این در حالی است که مبادلات تجاری با چین در سال ۲۰۱۱میلادی حدود ۱۲میلیارد دلار بوده است. نعمت‌زاده با اشاره به همکاری‌های خوب ایران و چین در زمینه فعالیت‌های معدنی و صنایع وابسته اظهار کرد: اخیرا قرارداد ۷طرح فولادی با شرکت‌های چینی بسته شده که در ۳ مورد گشایش اعتبار شده و بقیه هم در حال انجام است و ظرف کمتر از یک ماه کل ۷ طرح فولادی گشایش اعتبار می‌شود. وی همچنین به دو طرح بزرگ آلومینیومی اشاره کرد و گفت: قرارداد این دو طرح با شرکت‌های چینی بسته شده و به زودی به ارزش ۲ میلیارد یورو گشایش اعتبار می‌شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در این دیدار یکی از عوامل موثر در توسعه تجارت را داشتن روابط بانکی برشمرد و تصریح کرد: در حال حاضر فقط یک بانک است که رابط بین بانک‌های ایرانی و شرکت‌های چینی است و تجار تقاضای اضافه شدن حداقل دو بانک را برای توسعه روابط دارند. وزیر بازرگانی جمهوری خلق چین نیز در این نشست از ایران به‌عنوان سومین شریک تجاری کشورش نام برد و افزود: هیات بازرگانی چین در پانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی بر توسعه روابط دو کشور ایران و چین تاکید داشتند و امیدواریم برای همکاری‌های آتی دوجانبه تجاری در کمیسیون مشترک پایه محکمی به وجود بیاید. گائو هوچنگ تصریح کرد: سال قبل رئیس‌جمهور چین پیشنهادی را برای ایجاد نوار اقتصادی جاده ابریشم مطرح کرد و دو طرف ایران و چین به توافقات خوبی در این زمینه دست یافتند.
وی این دو کشور را به‌عنوان کشورهای در حال توسعه مکمل یکدیگر از لحاظ اقتصادی و شریک تجاری خوب معرفی کرد و گفت: با اینکه با موانع بیرونی روبه‌رو هستیم، اما اثری در رشد و توسعه دوجانبه نگذاشته است. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در حاشیه این مراسم با اشاره به لغو پیمان سپاری ارزی تاکید کرد: با توجه به برطرف شدن این مانع امیدوارم شاهد رشد و توسعه صادرات به چین باشیم.