گروه صنعت و معدن - واکنش‌ها به نحوه توزیع اولین سبد کالای دولت و چگونگی تعیین لیست مشمولان، ایجاد تغییراتی را در دومین روز توزیع به همراه داشت. از سوی دیگر براساس آخرین اطلاعیه وزارت صنعت، معدن و تجارت زمان توزیع سبد کالا نیز تا پایان سال تمدید شد. حذف برخی مشمولان از لیست جامعه هدف به‌دلیل تعیین سقف حقوق ۵۰۰ هزار تومانی از یکسو و حذف بازنشسته‌های تامین اجتماعی از سوی دیگر موجب شد، تا مجلس‌نشین‌ها به عنوان بخشی از معترضان در نحوه توزیع سبد کالا به دولت پیشنهاد سقف حقوق یک میلیون را بدهند تا به این طریق تمام کارگرانی که زیر یک میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند، مشمول سبد کالا شوند. پیشنهادی که بازنگری جامعه هدف از سوی دولت را به همراه داشت و براساس آخرین خبر اعلام شده از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مرحله بعد که دو هفته آینده آغاز خواهد شد به تمامی مستمری‌بگیران تامین اجتماعی و کارگران مشمول قانون کار نیز سبد کالا تعلق می‌گیرد؛‌ همچنین بخشی از کارمندان نیز که مشمول قانون کار و در محیط‌‌های اداری هستند، همراه با کارگران سبد کالا دریافت خواهند کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آغاز مرحله دوم توزیع سبد کالا طی دو هفته آینده و اختصاص سبد کالا به همه کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی خبر داد.

به گفته علی ربیعی در گام نخست کارمندان دولت، کارکنان نیروهای مسلح و افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد که شناسایی شده‌اند، کالاهایشان را تحویل می‌گیرند.

ربیعی در ادامه به «ایسنا» گفت: به لحاظ محدودیت سبد کالا، تصمیم بر این شد که در مرحله اول در بخش تامین اجتماعی، مستمری بگیران و کارگرانی که حقوق حداقلی دریافت می‌کنند، این سبد شامل حالشان شود. مدیر اجرایی سبد کالای دولت نیز در این خصوص می‌گوید: مشمولانی که این دوره سبد کالا دریافت نکرده‌اند، دور بعد هر دو سبد را یکجا دریافت می‌کنند. بهمن حاج‌علی در ادامه به خبرگزاری تسنیم می‌گوید: آن دسته از سرپرستان خانوار که در این دوره از توزیع سبد کالا مشمول شده‌اند در دور بعدی نیز جزو مشمولان خواهند بود.

از سوی دیگر در حالی مصوبه هیات وزیران اعتبار ۱۵۰۰ میلیارد تومانی، برای تامین سبد کالا در نظر گرفته شده که معاون نظارت و برنامه‌ریزی و راهبردی ریاست‌جمهوری در آخرین خبر اعتبار پیش‌بینی شده را ۲۳۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد. به گفته محمد باقر نوبخت، اعتبار سبد کالا ۲۳۰۰ میلیارد تومان از محل ردیف‌های متفرقه با مجوز مجلس و در چارچوب قانون بوده است. افزایش اعتبار برای تامین سبد کالا ظاهرا در راستای تغییر لیست جامعه هدف و افزایش مشمولان صورت گرفته است. از سوی دیگر بنابر اطلاعیه شماره ۳ وزارت صنعت، معدن و تجارت زمان توزیع سبد کالایی دولت تا پایان سال تمدید شد.