تولید یک‌چهارم آب شرب کشور در تهران

ایسنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه ۲۵درصد از مجموع آب شرب کشور در تهران تولید می‌شود، گفت: در کل کشور، پنج میلیارد و ۴۰۰میلیون مترمکعب آب شرب تولید می‌شود که یک میلیارد و ۲۵ میلیون مترمکعب (۲۵درصد) از حجم کل آب شرب تولیدی در کشور در استان تهران تولید می‌شود. محمد پرورش مصرف آب تهران در پیک مصرف (تابستان ۹۲) را ۵/۴ میلیون مترمکعب در روز عنوان کرد و گفت: در روزهای گرم تابستان گذشته، روزانه سه میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب آب در تهران و یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب در سایر نقاط استان مصرف شد. وی تصریح کرد: با توجه به اینکه دیگر جایی در تهران برای سد زدن وجود ندارد، باید اولویت استفاده از پساب آب و استفاده از آب‌های غیرمتعارف از تهران آغاز شود. وی با بیان اینکه در زمان کنونی یک میلیارد و ۴۰۰میلیون مترمکعب پساب در استان تهران تولید می‌شود، گفت: ۸۰۰میلیون مترمکعب از این میزان در شهر تهران و ۶۰۰میلیون مترمکعب در مابقی شهرهای استان تهران تولید می‌شود.

پرورش اظهار کرد: در حالی که پیش از این، تنها ۱۸درصد از جمعیت تهران زیرپوشش خدمات شبکه جمع‌آوری بهداشتی فاضلاب بودند، اکنون ۵۸درصد تهرانی‌ها زیر پوشش این خدمات قرار دارند و برنامه‌ریزی شده است که تا پایان سال ۹۳، این میزان به ۷۰ درصد برسد.

وی افزود: تاکنون ۱۰۰ هزار میلیارد ریال پروژه فاضلاب در تهران انجام شده و خدمات فاضلاب در تهران در حال رشد است. پرورش به افزایش جمعیت و افزایش مصرف آب اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط گفته‌شده، هیچ راهی به جز استفاده از پساب وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در برخی از شهرهای جهان تا ۱۰ بار، بازچرخانی آب انجام می‌شود، گفت: در زمان کنونی ظرفیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب تولید پساب در استان تهران وجود دارد. وی اظهار کرد: در زمان کنونی در دو تا سه نقطه از تهران پساب تصفیه‌خانه‌ها در اختیار شهرداری قرار گرفته است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: ما شبانه‌روز تمام وقت خود را می‌گذاریم تا یک لحظه آب قطع نشود و در میان بحران شدید آب، بازچرخانی آب یکی از راه‌حل‌های خوب کمک به بحران آب است.