خانه ملت- یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر اینکه بر اساس استاندارد جهانی اگر کشوری بیش از ۴۰ درصد منابع آبی تجدید شونده خود را استفاده کند این کشور با بحران شدید کم‌آبی مواجه است، گفت: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد منابع آبی تجدیدشونده کشور در حال برداشت است. محمدتقی توکلی با اشاره به اینکه ایران از کشورهای خشک و نیمه خشک محسوب می‌شود، افزود: میزان بارندگی در کشور یک سوم میانگین بارندگی در جهان است به همین جهت با بحران کم‌آبی مواجه هستیم، اما متاسفانه میزان مصارف منابع طبیعی به‌ویژه آب بسیار بیشتر از منابع موجود در کشور است. وی تصریح کرد: چنانچه میزان برداشت آب بیشتر از خروجی از حوضه‌های آبریز یا منابع آبی تجدید شونده باشد، به‌طور حتم در یک مقطع زمانی با بحران آب مواجه می‌شویم. توکلی ‌با انتقاد از اینکه متاسفانه میزان استحصال آب بسیار بیشتر از تغذیه آب منابع است، گفت: کاهش جریان سطحی آب، کاهش بارندگی و بارش برف، افزایش دمای هوا و رشد جمعیت باعث افزایش مصرف آب شده، به طوری‌که این افزایش سرانه مصرف آب با توجه به خشکسالی و مدیریت ضعیف در خصوص برداشت منظم از منابع آبی و حفر هزاران چاه غیرمجاز، باعث کاهش منابع آبی شده است.

وی ادامه داد:‌ به‌طور حتم بخش‌های وابسته به آب از جمله بخش کشاورزی و باغداری با این کاهش منابع آبی هیچ وقت رو به توسعه نمی‌روند؛ چرا که کاهش منابع آبی باعث محدود شدن اراضی و کاهش تولید و نامطلوب شدن کیفیت منابع آب می‌شود.

وی همچنین با انتقاد از اینکه راندمان آبیاری در بخش کشاورزی بسیار پایین است، گفت: میزان بهره‌وری از آب در بخش کشاورزی بسیار پایین است. در کشورهای درحال توسعه جهان از هر مترمکعب آب حدود ۲ کیلوگرم محصول کشاورزی تولید می‌کنند، اما متاسفانه در ایران این میزان یک کیلوگرم است.

توکلی افزود: متاسفانه با عوض شدن اقلیم، کاهش رطوبت هوا و پدیده ریز گرده‌ها، بسیاری از تالاب‌های کشور تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر، خروجی ازحوضه آبریز برای تقویت آب تالاب‌های کشور وجود ندارد، به همین جهت منابع آبی کشور در حال خطر هستند.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس با انتقاد از اینکه متاسفانه هر ساله حدود ۶۰ میلیارد مترمکعب آب از منابع آبی زیر زمینی کشور استحصال می‌شود، تصریح کرد: ظرفیت برداشت منابع آبی زیر زمینی

کمتر از ۶۰ میلیارد مترمکعب است به همین جهت این اضافه برداشت باعث نابودی منابع آبی زیرزمینی همانند دریاچه ارومیه می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم ‌‌با تاکید بر اینکه بحران آب در شورای‌عالی آب در حال بررسی است، اظهار کرد: مسوولان ذی‌ربط از جمله وزارت جهاد کشاورزی در خصوص افزایش راندمان آبیاری در بخش کشاورزی کشور باید روش مدیریت مصرف را صحیح و کارشناسانه کنند. در وهله اول باید روش‌های آبیاری را مدرن و از تجهیزات و سیستم‌های آبیاری تحت فشار استفاده کنند و همچنین تولید محصولات کشاورزی که با توجه به بهره‌وری زیاد نیاز به آب کمتری دارند را در کشور توسعه دهند.

توکلی افزود: با‌توجه ‌به اینکه عمده مصرف آب کشور در بخش کشاورزی است، به همین جهت هر چقدر مسوولان دولتی در خصوص مدیریت مصرف آب سرمایه‌گذاری کنند و راندمان مصرف آب را افزایش دهند و از هدر رفت آب در این بخش جلوگیری کنند، به‌طور حتم می‌توانند بر بسیاری از مشکلات کمبود آب در این بخش فایق آیند.