گروه انرژی - درحالی‌که شنیده‌ها از افزایش احتمالی قیمت برق در سال آینده حکایت دارد، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از عدم نتیجه‌گیری برای تغییر قیمت برق خبر می‌دهد. معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در دومین کنفرانس منطقه‌ای سیرد در پژوهشگاه نیرو در جمع خبرنگاران گفت: برای افزایش قیمت برق تاکنون جلسات متعددی در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری و سایر دستگاه‌ها برگزار شده که هنوز به جمع‌بندی قاطع در این زمینه نرسیده‌ایم.

هوشنگ فلاحتیان، افزود: با وجودی که وزارت نیرو براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی مجوز افزایش ۳۸درصدی قیمت برق را داشت، ولی تاکنون نسبت به تغییر قیمت‌ها اقدامی نکرده است.

وی ادامه داد: هر تصمیمی که در دولت گرفته شود وزارت نیرو آن را اجرا خواهد کرد، ولی با توجه به رویکردها و سیاست‌های وزارت نیرو، برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف توزیع و شبکه در سال آینده منابع لازم نیاز داریم.

وی درباره شرایط و زمان واگذاری انشعابات برق نیز گفت: شرکت‌های توزیع برق در تلاش هستند، تا مدت ارائه انشعابات را در بخش خانگی کاهش دهند و آمارها حکایت از اجرای موفقیت آمیز در این بخش دارد.

فلاحتیان اظهار کرد: در طول هر سال به‌طور متوسط یک میلیون و ۵۰۰ هزار انشعاب به ناوگان اشتراک برق کشور افزوده می‌شود به طوری که این میزان امروز از مرز ۳۰ میلیون اشتراک گذشته و اگر این میزان را بر ۱۲ ماه تقسیم کنیم، ماهانه حدود ۱۳۰ هزار مشترک برق جدید داریم.

وی در پاسخ به اینکه صدور برق به آفریقا در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: شبکه برق کشور به تمام کشورهای همسایه متصل شده و استراتژی این است که برق به کشورهای دیگر صادر شود؛ بنابراین برای این منظور مطالعات در دست بررسی است تا اگر درخواستی از کشوری هم‌مرز با کشورمان دریافت شد، مورد مطالعه قرار گیرد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی درباره اینکه با اجرای لغو تحریم‌ها از ۳۰ دی ماه چشم‌انداز صنعت برق را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: به‌رغم شرایط تحریم‌ها خوشبختانه از کیفیت خدمات در این بخش کاسته نشده که این ناشی از تلاش همکاران ما در این حوزه است.

فلاحتیان افزود: ولی با تلاش دولت یازدهم برای رفع تحریم‌ها این امکان به وجود خواهد آمد که تعاملات با دیگر کشورها در زمینه برق و محصولات تولیدی بیشتر شود و انتقال تجربیات صورت گیرد.

وی در پاسخ به اینکه اجرای هدفمندی یارانه‌ها در کاهش مصرف برق اثرگذار بوده است، گفت: در مرحله اول اجرای هدفمندی یارانه‌ها که در سال ۸۹ آغاز شد، شاهد کاهش ۳ درصدی مصرف برق بودیم. فلاحتیان گفت: ولی از آنجا که مرحله بعدی قانون هدفمندی یارانه‌ها به اجرا در نیامده است، این امر سبب شد مصرف برق افزایش یابد و این امر به چالش اساسی در این حوزه تبدیل شود که امیدواریم با تدابیر دولت و مجلس شورای اسلامی و استفاده از کارشناسی‌های این بخش بتوان زمینه اجرای مراحل بعدی هدفمندی را فراهم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تاجیکستان در ازای مصرف برق هزینه‌ای پرداخت کرده یا خیر، گفت: مشکلی در زمینه وصول مطالبات‌مان با کشورها در زمینه مصرف برق نداریم.

معاون وزیر نیرو در پاسخ به اینکه به‌رغم برگزاری جشن برقدار شدن روستاهای بالای ۱۰ خانوار هنوز شاهد نداشتن برق برخی از روستاها هستیم، گفت: روستاهای بالای ۱۰ خانوار همواره در حال تغییر هستند.

فلاحتیان افزود: رویکرد وزارت نیرو این است که تمام روستاهای بالای ۱۰ خانوار برقدار شوند، ولی این روستاها از حیث خانوار همواره در حال تغییر هستند، ولی در هر صورت با شرکت توانیر جلساتی در زمینه برق‌رسانی به روستاهای جدید انجام گرفته است.

وی درپاسخ به بازنگری در قیمت انشعاب برق نیز گفت: همان‌طور که وزیر نیرو قبلا توضیح دادند قیمت‌ها نه تنها افزوده نشده، بلکه کاهش هم یافته است. معاون وزیر نیرو توضیح داد: هزینه تمام شده هر انشعاب برای وزارت نیرو ۲۵ میلیون ریال است که در قیمت‌گذاری جدید هزینه انشعاب در روستاها سه میلیون و ۱۷۰ هزار ریال، در شهرهای کوچک هشت میلیون و ۶۰۰ هزار ریال و در کلان‌شهرها نیز ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار ریال برآورد شده است.