گروه صنعت و معدن- مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از افزایش سرمایه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در بودجه سال ۹۳خبرداد و گفت: این صندوق با پوشش ریسک ناشی از خرید مواد اولیه یا فروش محصولات ایرانی از سرمایه‌گذاران حمایت کند. به گزارش سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، سید محمد علی سید ابریشمی در مراسم معارفه مدیرعامل و اعضای هیات مدیره جدید صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک با نگاهی به نقش مهم این صندوق در توسعه و پیشرفت صنایع کوچک اظهار کرد: با هماهنگی نمایندگان مجلس، امیدواریم سرمایه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک از محل فروش شرکت‌های دولتی که واگذار می‌شوند، افزایش یابد.

وی تسریع وصول مطالبات گذشته و بازیافت خسارت‌های مالی بدون فشار مضاعف بر صنعتگران را از برنامه‌های اصلی این مجموعه عنوان کرد و افزود: اعتبارسنجی درست ضمانت‌نامه‌ها و به‌کارگیری نیروهای متخصص به منظور جلوگیری از خسارت‌های بعدی باید به صورت جدی در صندوق مورد توجه قرار گیرد. مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین اظهار کرد: این صندوق در کنار ارایه ضمانت‌نامه بانکی به واحدهای تولیدی، می‌تواند ریسک ناشی از تامین مواداولیه و فروش محصولات را نیز پوشش دهد.

مدیر عامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک نیز گفت: صندوق ضمانت با سرمایه ۵۰ میلیارد تومانی، ۱۳برابر اعتباری که در اختیار داشته، تعهد ایجاد کرده است. این در حالی است که بازیافت سرمایه‌ها به صندوق باید با جدیت بیشتری دنبال شود. تعقلی سیاست دیگر این صندوق را افزایش اعتبار این مجموعه برشمرد و گفت: باتوجه به اینکه نرخ ضریب خسارت این صندوق پایین‌تر ازسایر صندوق‌ها است، می‌توان تسهیلاتی با نرخ پایین‌تر از بانک‌ها در اختیار واحدهای تولیدی قرارداد. وی سیاست دیگر این مجموعه را ایجاد اعتبار خرید مواد اولیه و فروش محصولات عنوان کرد و گفت: ما نیازمند طراحی جدیدی هستیم که هم ریسک خرید مواد اولیه و هم ریسک فروش محصولات را پوشش دهد. زواره، مدیرعامل سابق صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، نیز در این مراسم با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در این مجموعه گفت: صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک از سال ۹۰ که ضمانت‌نامه‌های بسیاری صادرکرده بود با چالش‌های فراوانی دست و پنجه نرم کرد تا توانست خسارت وارد شده را به حداقل برساند.

وی تصریح کرد: متاسفانه در سال ۹۰ منابع مالی کافی برای این مجموعه جذب نشد و این صندوق با بحران مالی روبه‌رو شد.

زواره منابع مالی دراختیار صندوق را حدود ۴۶ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در سال ۹۱ نیز مطالبات بانکی روبه افزایش بود و به نوعی صندوق بدهکارتر شده بود که خوشبختانه با اقدامات انجام شده، وضعیت صندوق از حالت بحرانی خارج شد.