خبرگزاری مهر- رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان اینکه در فاز ۱۴پارس جنوبی نیاز به ۳میلیارد دلار دیگر تزریق منابع داریم، گفت: اتمام فاز ۱۴ پارس جنوبی جزو اولویت‌های وزارت نفت نیست. غلامرضا شافعی در پانزدهمین همایش صنایع دریایی با اشاره به تمایل وزیر صنعت، معدن و تجارت برای حمایت از صنایع دریایی، اظهار کرد: منطقه خلیج فارس و دریای عمان در کانون انرژی دنیا قرار گرفته، بنابراین نیازمند توجه به سواحل کشور هستیم.

وی با بیان اینکه در دریای خزر روس‌ها محدودیت‌های زیادی را در گذشته برای ما ایجاد کردند، گفت: در حال حاضر ساخت ۱۶ دکل حفاری در دریا به وزارت صنعت سپرده شده که یکی از شرایط آن، پرداخت ۲۵ درصد از منابع از سوی شرکت ملی نفت است.

شافعی با اشاره به اینکه هر کدام از دکل‌ها بین ۱۴۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار هزینه دارد، گفت: برآورد می‌شود که برای ۱۶ دکل حفاری ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار منابع نیاز باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه طرحی از طریق مجلس به سازمان گسترش داده شده که بر اساس این طرح، وجوه اداره شده برای حمایت از صنایع صادرات‌گرا در سواحل دریای عمان تخصیص داده می‌شود، گفت: در نحوه اجرای اصل ۴۴ به خصوص در بخش صنایع دریایی مشکلاتی ایجاد شده است، البته وارد نحوه واگذاری‌ها نمی‌شویم، اما در حال حاضر این صنایع با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.