خبرگزاری مهر- همزمان با افزایش قیمت گاز و برق با گنجاندن بندی به نام «عوارض» در قبوض، وزارت نیرو طرح جدیدی را به نام «ساخت نیروگاه‌های خانگی» به‌منظور صفر شدن مبلغ قبوض برق و حتی گاز به مشترکان پیشنهاد کرده است. در این رابطه، وزیر نیرو با اشاره به آغاز برنامه‌ریزی‌های گسترده به منظور مدیریت پیک مصرف برق برای تابستان سال ۱۳۹۳ گفت: هم اکنون ظرفیت تولید برق ایران به حدود ۷۰ هزار مگاوات افزایش یافته است؛ اما همزمان با افزایش تولید برق، مصرف این حامل انرژی پاک هم در کشور افزایش داشته است. حمید چیت‌چیان با تاکید بر اینکه هم اکنون حدود سه هزار و ۸۰۰ مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در سطح کشور در دست ساخت است، بیان کرد: همزمان با ساخت نیروگاه‌های جدید برق، راهکارهایی به منظور مدیریت مصرف، کاهش اتلاف و افزایش بهره‌وری و راندمان هم در سطح شبکه تولید، انتقال و توزیع برق در دستور کار قرار گرفته است.

وی با یادآوری اینکه پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده حدود ۵۹۰ مگاوات ظرفیت جدید تولید برق با افزایش بهره‌وری از ظرفیت‌های موجود و نصب شده فعلی ایجاد شود، تاکید کرد: علاوه بر این، راهکارهای دیگری به منظور مشارکت بیشتر بخش خصوصی در ساخت و توسعه ظرفیت تولید برق کشور هم در اولویت قرار گرفته است. چیت‌چیان یکی از برنامه‌های کلان وزارت نیرو در دولت یازدهم را ساخت و توسعه نیروگاه‌های برق مقیاس کوچک و خانگی عنوان کرد و افزود: با اجرای این طرح جدید می‌توان نسبت به توسعه نیروگاه‌های برق در مجتمع‌های مسکونی و تجاری اقدام کرد که علاوه بر تولید برق، امکان تامین سرمایش و گرمایش مجتمع‌ها هم فراهم می‌شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه هم اکنون سازوکار اجرای این طرح در حال تدوین در سطح وزارت نیرو است، تبیین کرد: حتی وزارت نیرو آمادگی دارد برق مازاد بر مصرف این نیروگاه‌های خانگی را با یک قیمت مناسب و به صورت تضمینی خریداری کند. وی همچنین بر ضرورت توسعه نیروگاه‌های تولید پراکنده و مقیاس کوچک و جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در امر تولید برق تاکید کرد و گفت: باید بحث استفاده از نیروگاه‌های مقیاس کوچک، تجدیدپذیر و انرژی پاک به ویژه در کلانشهرها و شهرک‌های صنعتی مورد توجه جدی قرار گیرد.