گروه انرژی- مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران با تاکید بر اینکه صنعت برق تکلیف ندارد به کسی برق مجانی بدهد، گفت: در حال حاضر شرکت مترو ۲۶ میلیارد تومان بابت هزینه برق بدهکار است. سیدزمان حسینی با تاکید بر اینکه شرکت برق منطقه‌ای تامین‌کننده برق مشترکان بسیار بزرگی چون واحدهای تولیدی، صنایع نظامی و مترو است، به «ایسنا» گفت: در حال حاضر درآمدها بسیار کمتر از هزینه‌ها است و با همین تعرفه تعیین شده برای برق نیز نیاز است که مشترکان پول برق را پرداخت کنند تا بتوانیم خدمات مستمر و با کیفیت خوب به مردم داشته باشیم.

در همین حال، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی نیز با بیان اینکه منابع مالی صنعت برق کشور پاسخگوی ۱۰درصد نیاز پروژه‌های در دست اجرا است، اعلام کرد: اگر از صنعت برق حمایت مالی بیشتری نشود، ممکن است خاموشی داشته باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، هوشنگ فلاحتیان با بیان اینکه صنعت برق کشور صنعت بسیار هزینه‌بری است، اظهار کرد: در چند سال اخیر درآمدهای وزارت نیرو هیچ تغییری نداشته است و با وجود آنکه هم اکنون بیش از ۵۰۰هزار میلیارد ریال پروژه اجرایی در دست داریم، اما مجموع منابع مالی صنعت برق کشور ۵۰هزار میلیارد ریال است که تنها می‌تواند هزینه‌های جاری این صنعت را در حد بسیار فشرده تامین کند. معاون وزیر نیرو گفت: این صنعت بسیار نیازمند همکاری و مساعدت بخش قانون‌گذاری و دولت است.

وی با اشاره به افزایش مصرف برق در سال‌های اخیر افزود: ما نیازمند هستیم که سالانه دست‌کم پنج هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی ایجاد کنیم، اما هم اکنون فقط سه هزار و ۸۰۰ مگاوات ظرفیت جدید در حال احداث است. وی تصریح کرد: در کشور باید یک نگاه اقتصادی به کالای برق وجود داشته باشد در حالی که امروز این نگاه، نگاه دولتی است.

فلاحتیان با بیان اینکه وظیفه وزارت نیرو تامین و توزیع برق در سطح کشور است، ادامه داد: صنعت برق کشور تاکنون با وجود تحریم‌ها و مشکلات مالی بدون خاموشی سپری شده است.

وی تصریح کرد: باید از صنعت برق کشور حمایت‌های بیشتری در زمینه مالی صورت گیرد زیرا در غیر این صورت، ممکن است که خاموشی را به دنبال داشته باشیم.

وی ادامه داد: برای رفع تمامی موانع، باید تمهیدهای لازم اندیشیده شود و با نگاه واقع بینانه مشکلات را بررسی کنیم. معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی همچنین گفت:‌ باید فضای کسب و کار جدید ایجاد شود و بازار رونق بگیرد.