گروه صنعت و معدن- به منظور تسهیل روابط تجاری بین دو کشور ایران و هند و همچنین استفاده از پتانسیل‌های دو کشور در سرمایه‌گذاری خارجی هیاتی تجاری از سوی اتاق بازرگانی تهران به کشور هند اعزام می‌شود و قرار است در این سفر برای واردات کالاهای اساسی از شبه قاره مذاکره شود. یحیی آل اسحاق، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اعلام اینکه به زودی هیات تجاری از سوی این اتاق برای استفاده از پتانسیل‌های کشور هند عازم این کشور خواهد شد، بیان کرد: کشور هند می‌تواند شرایط خوبی برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف اعم از کشاورزی، صنعتی و تجاری برای ایران فراهم کند. وی ادامه داد: در حوزه‌های پتروشیمی، دارویی و فولاد امکاناتی برای آغاز همکاری با کشور هند از سوی ایران وجود دارد.

آل اسحاق با بیان اینکه علاوه بر این دو کشور آمادگی همکاری در موضوع واردات و صادرات، خرید و فروش کالا، سرمایه‌گذاری مشترک و همکاری در بازارهای منطقه را دارند، گفت: بزرگ‌ترین مشکلی که جهت همکاری با کشور هند برای ایران وجود دارد، آسان نبودن روابط بانکی بین ایران و هند است که اگر این مشکل حل شود، جهش روابط اقتصادی کاملا ممکن می‌شود. وی در پاسخ به این سوال که برای تسهیل روابط بانکی بین ایران و هند چه باید کرد؟ گفت:‌این موضوع صرفا به تحریم‌ها مربوط نمی‌شود، بلکه به نوع برخورد روسای بانک‌های مرکزی این دو کشور با یکدیگر نیز برمی‌گردد. آل‌اسحاق بیان کرد: هیاتی که از ایران به هند سفر می‌کند، می‌تواند شرایطی را فراهم کند که این روابط در آتی بهتر شود.

رییس اتاق بازرگانی تهران درباره اهداف این سفر عنوان کرد: این چندمین هیاتی است که از جانب اتاق تهران به هند می‌رود. این هیات در حوزه‌های مختلف تجاری برای واردات کالاهایی نظیر برنج، کنجاله، گوشت و دارو از هند با هدف تامین نیازهای ایران وارد مذاکره می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه علاوه بر این کالاهایی نظیر پتروشیمی نیز که مورد نیاز هند است می‌تواند از سوی ایران تامین شود بیان کرد: انجام پروژه‌های عمرانی در دو کشور و مسائل آتی نیز می تواند از مواردی باشد که در این هیات ۶۰ نفره که به این کشور اعزام می‌شود مورد تفاهم قرار گیرد.