پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو- رییس نظارت بر بهره‌برداری و نگهداری سدها و مجری طرح مرمت و بازسازی تاسیسات آبی در دست بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: استان تهران پس از سدهای «امیرکبیر»، «لتیان»، «لار»، «طالقان» و «ماملو»، تا دو سال آینده صاحب یک سد جدید می‌شود. محمد شهریاری در نخستین نشست کمیته ایمنی و پایداری سدها و ‌تاسیسات آبی در حال ساخت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای تهران، با اشاره به اهمیت سدهای «امیرکبیر»، «‌لتیان»، «لار»،‌ «طالقان» و «ماملو» به عنوان سدهای تامین‌کننده آب موردنیاز تهران تصریح کرد: ‌اهمیت تامین آب شرب شهر تهران به عنوان پایتخت ایران بر کسی پوشیده نیست؛ در نتیجه ایمنی و پایداری این سدها از اولویت‌های مهم شرکت محسوب می‌شود. وی سد «نم رود» را به عنوان ششمین سد استان تهران که در حال احداث است، نام برد و افزود: بهره‌برداری از سد «نم رود» تا دو سال دیگر آغاز خواهد شد و اگر موضوع‌های مهمی که در حوزه ایمنی سدهای در دست بهره‌برداری وجود دارد، به صورت دقیق تدوین شود، در بهره‌برداری بهینه و کنترل ایمنی و پایداری این سد و برای سال‌های پس از آن راهگشای بسیاری از مشکلات خواهد بود.

وی سپس بر ضرورت رفتارسنجی و رفتارنگاری سدهای زیرپوشش شرکت آب منطقه‌ای تهران در جهت ایمنی و پایداری این تاسیسات آبی تاکید کرد و گفت: نگهداری،‌ حفاظت و ایمنی سدها به عنوان سرمایه‌های ملی کشور یکی از وظایف مهم و خطیر شرکت آب منطقه‌ای تهران است که با رفتارسنجی و رفتارنگاری سدهای زیرپوشش، می‌توان آنها را کنترل و پایش کرد.

دبیر کمیته ایمنی و پایداری سدها و تاسیسات آبی استان تهران ادامه داد: منظور از ایمنی و پایداری سدها اجرای ابزار دقیق، ‌تامین و حفاظت از تجهیزات، بررسی و پایش مداوم سازه، رفتارسنجی و رفتارنگاری سد است که این مهم در شرکت آب منطقه‌ای تهران در سدهای خاکی و بتنی زیرپوشش توسط واحدهای ایمنی و پایداری انجام می‌پذیرد.

وی توضیح داد: در سدهای موجود بیش از دو هزار و ۵۲۶ ابزار دقیق و ابزار سنجش وجود دارد که شماری از آنها به دلیل طول زمان بهره‌برداری، ‌عمر مفید خود را سپری کرده و از رده خارج شده‌اند که در این راستا از محل اعتبار طرح مرمت و بازسازی تاسیسات آبی، پروژه‌های بازسازی و بهبود تجهیزات ابزار دقیق در دستور کار طرح قرار دارد.

شهریاری با تشریح فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه ایمنی و پایداری سدهای شرکت تصریح کرد: ‌بازدیدهای دوره‌ای به صورت ماهانه و فصلی برای هر یک از سدها انجام می‌گیرد که البته به فراخور نیازهای پیش آمده بازدیدها و بازرسی‌های تخصصی نیز صورت گرفته است.