خبرگزاری مهر- وزیر نیرو دستیابی به تفاهم ملی بین دولت و مجلس را شرط لازم برای اصلاح تعرفه آب دانست. حمید چیت‌چیان با تاکید بر لزوم اصلاح تعرفه آب، گفت: برنامه‌هایی در این زمینه تدوین شده، اما زمانی محقق می‌شود که در سطح ملی در دولت و مجلس مورد بررسی قرار گیرد و با یک تفاهم ملی در این زمینه اقدام شود. وزیر نیرو درباره طرح یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی نیز اظهار کرد: در ماه‌های اخیر برای یکپارچه سازی آبفای شهری و روستایی تصمیم‌گیری شد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این یکپارچه‌سازی در برخی استان‌ها مشکل ایجاد می‌کند. چیت‌چیان افزود: از مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور خواسته شد یک ماه برای این موضوع کار کارشناسی دقیق انجام دهد تا در پایان این ماه به تصمیم مشخصی برسیم. ممکن است نتیجه این بررسی منجر به توقف ادغام شرکت‌ها شود.

وی درباره تامین منابع مالی مورد نیاز از محل بودجه عمومی برای جبران زیان شرکت‌های‌ آب و فاضلاب گفت: حتی در کشورهای صنعتی که از نظر اقتصادی، دولت مباشرتی در اقتصاد ندارد، بودجه‌ای از منابع عمومی به این بخش اختصاص می‌یابد و برای جبران زیان شرکت‌‌های آب و فاضلاب هم به‌طور حتم باید از کمک دولت و مجلس استفاده کرد.

وزیر نیرو همچنین درباره برنامه دولت برای کاهش هدر رفت آب، گفت: از مدیران آب و فاضلاب کشور خواستم تا در چهار سال بتوانیم به نقطه پایانی در هدر رفت آب در شبکه دست پیدا کنیم که نیازمند توجه مجلس و دولت برای بالا بردن کیفیت منابع آب و کاهش هدررفت است.

چیت‌چیان اظهار کرد: برای ارائه خدمات مورد نیاز صنعت آب و برق باید به طور حتم منابع درآمدی افزایش یابد. وزیر نیرو گفت: به علت اینکه مدیریت‌ منابع آب در برخی موارد استانی شده، هر استان اقدام به طراحی و ساخت سدهایی کرده که به طور عملی آب آن قبلا در مناطق دیگر تخصیص داده شده بود، از این رو این سدها با ظرفیت کامل وارد مدار نشده‌اند.