کار تولیدکنندگان تسهیل می‌شود

رییس اتحادیه صنایع ریخته‌گری با اشاره به ۱۲خبر و گزارش رییس جمهوری برای بـــهبود شرایــط اقتصادی و رفع مشکلات تولید، گفت: یکی از مشکلاتی که واردکنندگان کالا با آن روبه‌رو بودند، این است که قبل از پرداخت حقوق گمرکی امکان ترخیص کالا وجود نداشت. اما با مصوبه دولت تنها به اندازه بدهکاری تولیدکننده به گمرک کالا ضبط می‌شود و بقیه کالاها امکان ترخیص پیدا می‌کنند. نصرالله محمدحسین فلاح با بیان اینکه این مصوبه تصمیم بسیار خوبی در جهت تسهیل کار تولیدکنندگان است، گفت: این موضوع در مورد بانک‌ها نیز وجود دارد؛ به طوری که تا زمانی که تولیدکنندگان آخرین برگه تسویه حساب را ارائه نکنند، نمی‌توانند وثیقه خود را آزاد کنند.

عضو هیات مدیره انجمن مدیران صنایع در ادامه با اشاره به روند گشایش «ال.سی» توضیح داد: پیش از این تولیدکنندگان با سپرده‌گذاری ۱۰درصد قیمت کالا در بانک، اسناد اعتباری گشایش و کالا را خریداری می‌کردند، اما با التهاب اقتصادی این میزان به ۱۳۰درصد افزایش پیدا کرد. این در حالی بود که تولیدکنندگان به‌دلیل کمبود نقدینگی توانایی پرداخت این رقم را نداشتند. حالا دولت در مصوبه جدید تصمیم گرفته که بانک‌ها حداکثر ۳۰درصد برای گشایش اسناد اعتباری از مشتری سپرده بگیرند.

به گفته وی، این اقدامی خردمندانه‌ است که نیاز به نقدینگی را برای تولیدکنندگان کاهش می‌دهد.

فلاح با بیان اینکه در گام بعدی باید ماهیت اشخاص حقیقی و حقوقی از هم تفکیک شود، گفت: شرکت‌ها وقتی می‌توانند فعال باشند که دولت بین اشخاص حقیقی و حقوقی تفاوت قائل شود و به دلیل بدهکاری یک شرکت کل کار تولید را مختل نکند.