بخش خصوصی پررنگ می‌شود

دنیای اقتصاد- وزیر صنعت، معدن و تجارت در اولین تغییر در سطح معاونان وزیر، مهدی کرباسیان را به عنوان رییس جدید هیات عامل «ایمیدرو»، جایگزین امیر امینی کرد. محمدرضا نعمت‌زاده در مراسم تودیع و معارفه رییس هیات عامل ایمیدرو، با بیان اینکه اخبار دریافتی از «ایمیدرو» حاکی از آن بود که این سازمان توسعه‌ای به بخش خصوصی اجازه فعالیت در معادن را نمی‌دهد، خواستار رفع موانع حضور بخش خصوصی شد. افزایش صادرات سیمان به ۵۰ میلیون تن در سال، جلوگیری از خام‌فروشی و اجرایی شدن هفت طرح فولادی از دیگر درخواست‌های وی از کرباسیان است. «نعمت‌زاده» در مراسم تودیع و معارفه رییس هیات‌عامل «ایمیدرو» خواستار شد

استفاده از بخش خصوصی در طرح‌های توسعه‌ای

توافق وزیران صنعت و اقتصاد برای رفع موانع تولید

موانع حضور بخش خصوصی در معادن را بردارید

شورای رقابت مرجع قیمت‌گذاری خودرو نیست

گروه صنعت و معدن- تغییر و تحول در راس مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت در اولین قدم از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) آغاز شد و «مهدی‌کرباسیان» به عنوان معاون وزیر و رییس جدید هیات‌عامل «ایمیدرو» منصوب و جایگزین «امیر‌امینی» شد. «ایمیدرو» در رده سازمان‌های توسعه‌ای قرار دارد که در سال‌های گذشته تغییر و تحول بسیاری در راس مدیریتی خود تجربه کرده، تغییراتی که اجرای برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این سازمان را با مشکلاتی مواجه کرد و موجب شد تا طرح‌های در دست اجرا به تاخیر افتد.

حال پس از پنج ماه با تغییر دولت، این سازمان نیز از تغییرات بی نصیب نماند و امینی سکان این سازمان را به کرباسیان واگذار کرد. کرباسیان در کارنامه خود مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی در دولت‌هاشمی رفسنجانی، عضویت در شورای عالی تامین اجتماعی و قائم مقامی وزیر اقتصاد در دولت خاتمی را دارد. وی همچنین رییس هیات مدیره صندوق‌های بازنشستگی و رفاه کارکنان صنعت نفت هم بوده است. عضویت در فدراسیون جهانی بدمینتون و ریاست این فدراسیون نیز از جمله نکات جالب کارنامه رییس جدید هیات‌عامل «ایمیدرو» محسوب می‌شود، با این حال در کارنامه پربار وی، فعالیت در بخش معدن دیده نمی‌شود، به‌طوری‌که رییس جدید هیات‌عامل «ایمیدرو» صبحت در حوزه جدید کاری خود را به زمان دیگری موکول کرد.

فعالیت بخش خصوصی پررنگ شود

تاکید بر رفع موانع حضور بخش خصوصی در معادن، افزایش صادرات سیمان و اجرایی کردن هفت طرح فولادی از جمله خواسته‌های محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت از کرباسیان رییس جدید هیات‌عامل «ایمیدرو» محسوب می‌شود. خواسته‌هایی که برخی از آنها با وجود تغییرات بسیار در راس مدیریتی این سازمان در سال‌های گذشته هنوز به مرحله نهایی نرسیده است. ‌نعمت‌زاده در مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید هیات‌عامل «ایمیدرو» در محل این سازمان با بیان اینکه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در طول ۱۱ سال فعالیت خود گام‌های بزرگی برداشته است، ‌گفت: ‌اما در چارچوب تحقق اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، مشکلاتی برای تحقق اهداف این سازمان بروز کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده داد که با حضور رییس جدید هیات‌عامل «ایمیدرو»، تلاش خواهد کرد که با یافتن راهکارهای لازم روند فعالیت این سازمان را شتاب بخشد.

وی یادآور شد: رییس سابق هیات‌عامل ایمیدرو (امینی) در مدت پنج ماه فعالیت خود چندان نمی‌توانست بیلان قابل توجهی ارائه دهد، امید است در مناصب دیگر بتوانیم از توان نیروها بهره بگیریم. نعمت‌زاده اظهار کرد:‌ پیش از حضور در «ایمیدرو» اخباری را که دریافت کرده بودیم، حاکی از آن بود که این سازمان توسعه‌ای به بخش خصوصی اجازه فعالیت در عرصه‌های تحت پوشش را نمی‌دهد. البته شاید این طور نبوده، اما مهم این است که روشی بگذاریم که اقدامات شکل صحیح خود را بیابد و بخش خصوصی هم اشتیاق بیابد که در این عرصه فعالیت کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: چنانچه تامین نقدینگی برای هفت طرح فولادی امکان‌پذیر نشد، می‌توان با زمینه‌سازی امکان حضور بخش‌خصوصی را فراهم ساخت، تجربه جذب یک میلیارد دلار برای پروژه‌های پتروشیمی در دوران گذشته نشان می‌دهد که می‌توان برای هر یک از طرح‌های فولادی، ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه را جذب کرد. وی در ادامه بر لزوم اولویت‌بندی برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها تاکید کرد.

نعمت‌زاده لزوم دستیابی به صادرات ۵۰میلیون تنی سیمان را به عنوان یک ایده مطرح ساخت و افزود: میزان صادرات مس و آلومینیوم نیز باید بیش از میزان کنونی باشد. به گفته این مقام مسوول، تمامی صنایع انرژی‌بر به عنوان مزیت کشور محسوب می‌شود و به‌جای صادرات گاز، باید مس، آلومینیوم و سیمان را صادر کرد. همچنین بخش خصوصی میدان عملکرد بهتری پیدا کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درخواست‌هایی از کرباسیان رییس جدید هیات‌عامل «ایمیدرو» مطرح کرد، از جمله اینکه موانع حضور بخش خصوصی در معادن را بردارد و برای صادرات سالانه ۵۰ میلیون تن سیمان برنامه ریزی کند. وی به مطالبی که در حکم رییس هیات‌عامل «ایمیدرو» قید شده بود، اشاره کرد و افزود: در حکم رییس جدید هیات‌عامل «ایمیدرو» قید شده که این سازمان نقش موثری را در توسعه طرح‌های صنعتی و معدنی دارد که البته لازمه موفق بودن عملکرد خود را باید در تقویت حضور بخش خصوصی در سازمان قرار دهند. وزیر صنعت، معدن و تجارت از مدیریت جدید «ایمیدرو» درخواست کرد تا ضمن تامین منابع با اولویت‌بندی طرح‌های مختلف معدنی، توجه ویژه‌ای را به صادرات محصولات مواد معدنی کشور داشته باشد؛ چرا که در حال حاضر نباید سنگ‌آهن کشور به صورت خام صادر شود. وی با تاکید بر اینکه کشور باید در آینده مس، آلومینیوم، فولاد و سایر مواد معدنی را صادر کند، گفت: تمام صنایع انرژی‌بر به نوعی سرمایه کشور محسوب می‌شوند که می‌توان با سرمایه‌گذاری در سواحل جنوبی کشور اقدام به صادرات آنها به کشورهای همسایه کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه رییس جدید هیات‌عامل «ایمیدرو» پیشنهادهای زیادی را برای پذیرش سمت در وزارتخانه‌های «اقتصاد و دارایی» و «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» داشته است، گفت: تا روز دوشنبه و قبل از برگزاری مراسم معارفه، حکم مهدی کرباسیان به عنوان رییس جدید هیات‌عامل «ایمیدرو» قطعی نشده بود. در حالی که از وزارتخانه‌های کار و اقتصاد تماس‌هایی داشته و پیشنهادهایی را برای پذیرش به وی ارائه کردند، اما در نهایت وی به «ایمیدرو» آمد.

حذف «ایمیدرو» به بهانه خصوصی‌سازی

در ادامه این مراسم همچنین امیر امینی، رییس سابق هیات‌عامل «ایمیدرو» با اعلام اینکه روز یکشنبه در جریان بازدید معدن طبس از برکناری و مراسم تودیع روز دوشنبه مطلع شدم، گفت: برخی می‌خواهند به بهانه خصوصی‌سازی «ایمیدرو» را حذف کنند. رییس سابق هیات‌عامل «ایمیدرو» با اشاره به اینکه در این پنج ماه حضور خود در «ایمیدرو» کمترین تغییرات را صورت داده‌ام، افزود: روز یکشنبه در روند بازدید از معدن طبس طی تماس مسوولان وزارتخانه از مراسم روز دوشنبه تودیع و معارفه خود باخبر شدم که با کمال میل این مسوولیت را به فرد جدید واگذار می‌کنم. وی اضافه کرد: برخی در دولت به بهانه خصوصی‌سازی آرزوی حذف «ایمیدرو» را دارند که نباید اجازه تحقق این آرزو را داد.

رییس سابق هیات‌عامل «ایمیدرو» با اشاره به اینکه در این سازمان حجم زیادی از اقدامات باید انجام شود، تصریح کرد: مسوولان جدید باید تلاش ویژه‌ای را به بازسازی سازمان توسعه و نوسازی معادن انجام دهند؛ چراکه با توجه به سیاست‌های جدید دولت یازدهم باید بازسازی‌های موثری در این بخش اعمال شود. وی ضمن تاکید بر اینکه سازمان مذکور به طرح‌ها و پروژه‌های معدنی اعتبار ارائه می‌دهد، گفت: با استفاده از قابلیت‌های موثر این سازمان، می‌توان در آینده شاهد توسعه بخش‌های معدنی و صنعتی کشور بود. البته در این مسیر نباید به بهانه خصوصی‌سازی توانمندی سازمان توسعه معادن مغفول بماند. به اعتقاد وی، فعالیت هفت طرح فولادی، پروژه سنگان، معادن سیرجان، زغال‌سنگ طبس و برخی اقدامات دیگر را می‌توان از فعالیت‌های موثر «ایمیدرو» برای توسعه معادن کشور به‌شمار آورد.

وقتی مشق‌هایم را خواندم صحبت می‌کنم

مراسم معارفه مهدی کرباسیان به عنوان رییس جدید هیات‌عامل «ایمیدرو» دیروز در حالی برگزار شد که وی صحبت در مورد مسوولیت جدید کاریش را به زمان دیگری موکول کرد و گفت: وقتی مشق‌هایم را خواندم، در مورد حوزه کاریم صحبت می‌کنم.

کرباسیان در این مراسم از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست که بخش معدن را مورد حمایت خود قرار دهد تا از این طریق، اهداف برنامه پنجم و چشم‌انداز نیز محقق شود. قبل از صحبت‌های کرباسیان، حکم انتصاب وی به عنوان رییس جدید هیات‌عامل «ایمیدرو» از سوی نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت به وی ارائه شد.

توافق دو وزیر برای رفع موانع تولید

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه این مراسم نیز با تشریح جزئیات جلسه صبح دیروز خود با وزیر اقتصاد و امور دارایی، گفت: در این جلسه مقرر شد کارگروهی برای شناسایی و رفع موانع تولید به ریاست وزارت اقتصاد تشکیل شود. نعمت‌زاده در مورد جزئیات جلسه خود با طیب‌نیا وزیر اقتصاد، اظهار کرد: در جلسه صبح دوشنبه با وزیر اقتصاد قرار شد کارگروهی به ریاست وزارت اقتصاد موضوع موانع تولید را پیگیری کند و ما نیز پیشنهادهای خود را ارائه داده‌ایم و در این زمینه مشارکت خواهیم داشت. وی توضیح داد: این کارگروه موانع موجود بر سر راه تولید را طی دو هفته آینده شناسایی و اعلام خواهد کرد و راهکارهای لازم را برای حل این موانع نیز تدوین خواهد شد. نعمت‌زاده در مورد برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای قیمت‌گذاری خودرو نیز اظهار کرد: شورای رقابت معتقد است که خودرو یک محصول انحصاری است و قیمت آن باید توسط این شورا مشخص شود. وی تصریح کرد: این در حالی است که صنعتگران معتقدند خودرو کالای انحصاری نیست و من نیز به این موضوع اعتقاد دارم. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه شورای رقابت مرجع قیمت‌گذاری خودرو نیست، تصریح کرد: شورای رقابت یکسری وظایف قانونی دارد که محترم است، ولی در عین حال بررسی‌ها در این مورد ادامه خواهد داشت. نعمت‌زاده در مورد احتمال تغییر قیمت خودرو نیز گفت: در مورد قیمت خودرو بررسی کامل انجام نشده است. وی در ادامه با تاکید بر لزوم جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی، گفت: توسعه معادن و صنایع معدنی جزو وظایف «ایمیدرو» است و در حال حاضر در زمینه تبدیل سنگ آهن به فولاد و همچنین صنایع فلزی عقب هستیم که باید در این بخش سرمایه‌گذاری شود. وی ادامه داد: تکمیل هفت طرح فولادی از جمله پروژه‌های سازمان توسعه معادن است که در صورت تحقق، ۶ تا ۷ میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد کشور اضافه می‌شود.

نعمت‌زاده در پایان در مورد نحوه انتصاب رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران نیز گفت: طی چند روز گذشته بررسی‌هایی در مورد افراد مختلف داشتیم، ولی با هیچ کدام به صورت قطعی صحبت نکردیم و حکمی هم صادر نشد. وی ادامه داد: حکم ریاست کرباسیان در «ایمیدرو» چند ساعت قبل از برگزاری مراسم معارفه امضا شد و در این مورد روز یکشنبه با کرباسیان به توافق رسیدیم.