جلسه با وزیر اقتصاد برای رفع مشکل نقدینگی

گروه صنعت و معدن - شدت گرفتن مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی موجب شد تا محمد رضا نعمت زاده، وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت رفع این دغدغه صنعتگران را اولویت اول کاری خود قرار دهد تا شاید تولید به ریل بازگردد و ترمز آن در سراشیبی کشیده شود. عدم تزریق نقدینگی به بخش تولید از یک سو و قفل بسته بانک‌ها به روی این بخش را می‌توان عمده مشکلی دانست که در سال‌های اخیر بارها از سوی کارشناسان و فعالان اقتصادی اعلام شد، اما راهکاری برای برون‌رفت از آن پیدا نشده تا ظرفیت واحدهای تولیدی به کمتر از ۵۰ درصد برسد و این بخش در حال دست و پا زدن برای عبور از این چالش، هر روز بیش از پیش در گرداب مشکلات فرو ‌رود. کاهش ظرفیت واحدهای تولیدی گلایه وزیر صنعت، معدن و تجارت در روز معارفه را نیز به همراه داشت؛ به‌طوری‌که وی در اولین نشست با روسای سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت استان‌ها از جلسه ای با وزیر اقتصاد و دارایی برای رفع مشکلات و مسائل پولی، بانکی و مالیاتی در هفته آینده خبر داد.

براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۹۰ بخش صنعت نیازمند ۹۵هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی بود، اما تنها ۶۲ هزار میلیارد تومان این رقم تامین شد. عدم همکاری بانک‌ها در تامین تسهیلات و عدم تمکین بانک‌ها برای حل این مشکل به محل اختلافی میان رییس کل بانک مرکزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دهم تبدیل شد؛ مشکلی که وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت وعده برطرف کردن آن را داده است.

وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در این نشست همچنین بر اینکه همه باید در خدمت تولید قرار بگیریم، تاکیدکرد.

محمدرضا نعمت زاده با اشاره به اینکه همکاری سازمان‌های استانی در تسریع و اجرایی شدن برنامه‌ها و اهداف بسیار حائز‌اهمیت خواهد بود، ابراز امیدواری کرد ضمن افزایش تبادل اطلاعات از همفکری و هم صدایی این سازمان‌ها در پیشبرد برنامه‌ها همچون گذشته بهره مند شویم.

وی انعکاس و حل مسائل و مشکلات را در اسرع وقت از مواردی برشمرد که بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد؛ چراکه بازگو کردن به موقع مسائل به چاره‌جویی مناسب نیز خواهد انجامید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه مبادله شفاف اطلاعات را زمینه‌ای لازم برای پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور خواند و گفت: اگر اشتباهاتی در گذشته حادث شده است با نادیده گرفتن آنها می‌توانیم به ارائه راهکارهای مناسب و اجرایی شدن آنها دست یابیم، چرا که ما به حل مشکلات مردم متعهد هستیم.

به گفته نعمت زاده، مقررات زدایی و ساماندهی قوانین و مقررات، همچنین توجه به سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی از موضوعاتی است که به رشد و توسعه صنعت منجر خواهد شد؛ از این رو در این راستا باید اقدامات لازم برنامه‌ریزی و اجرا شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از ضرورت ارائه برنامه ۱۰۰روزه وزرا با تاکید و ابتکار رییس جمهور خبر داد و گفت: پیشتر این موضوع در کارگروه صنعت و معدن مطرح شده بود که ما را بر آن داشت تا برنامه سه ماهه خود را برای آنچه باید در این بخش صورت بگیرد، تشریح و ارائه کنیم. نعمت زاده ادامه داد: در این خصوص ما از شما روسای سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها می‌خواهیم تا نظرات و دیدگاه‌های خود را در این زمینه ارائه کنید.

وی پیشنهاد کرد تا نمایندگانی از سازمان‌های استانی و معاونت‌های مرتبط وزارتخانه نسبت به بررسی موضوعات و همفکری بیشتر دراین خصوص تصمیم گیری کنند.

توجه ویژه به استان‌‎های مرزی

علاوه بر روسای سازمان صنعت،‌معدن و تجارت استان‌ها، وزیر صنعت، معدن و تجارت دیداری نیز با رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و مدیران و کارشناسان این سازمان برگزار کرد و در این نشست بر لزوم توجه به استان‌های مرزی کشور برای ایجاد فرصت‌های صادراتی و نیز توجه به مناطق محروم تاکید کرد.

نعمت زاده استان‌های مرزی را یکی از فرصت‌های ویژه صادراتی عنوان کرد و افزود: این فرصتی است که در گذشته مغفول مانده در حالی که استان‌های مرزی کشور با توجه به شرایط کشورهای مرزی غربی و شرقی بهترین فرصت برای صادرات را دارند.

وی با بیان اینکه باید عنایت ویژه‌ای به شهرستان‌های مرزی داشته باشیم و واحدهای کوچک را نیز تشویق به سرمایه‌گذاری و صادرات کنیم بر لزوم صادرات گرا بودن صنایع کوچک تاکید کرد و افزود: نباید فکر کنیم که تنها صنایع بزرگ می‌توانند به صادرات محصولات خود بپردازند.

نعمت زاده در ادامه تاکید کرد: باید به مناطق محروم کشور توجه بیشتری بشود و به دنبال این باشیم که نرخ زمین و سایر زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی ارزان‌تر شود.

وی تصریح کرد: باید به جزئیات مسائل شهرک‌ها حساس باشیم و یکی از نکات ریزشهرک‌ها توجه به سیستم فاضلاب است که به عقیده بنده حتی قبل از سایر زیرساخت‌ها باید مورد توجه باشد و فاز به فاز جلو برویم.

عدم تامین منابع مالی مورد نیاز برای تامین تجهیزات اولیه را می توان یکی از چالش‌های اصلی شهرک‌های صنعتی دانست، چالشی که موجب شد تا برخی از شهرک‌های صنعتی به حالت نیمه تعطیل درآیند و برخی دیگر نیز به دلیل نبود امکانات، عطای تولید در این شهرک‌ها را به لقایش ببخشند.

مشکلی که نعمت زاده نیز در این نشست به آن اشاره کرده و افزود: مسائل مالی و بانک‌ها یکی از مشکلاتی است که به منظور بررسی و رفع اینگونه مشکلات هفته آینده جلسه‌ای را با وزیر اقتصاد راجع به کل صنعت و مسائل مربوط به صنایع برگزار خواهیم کرد که در آن جلسه مشکلات مربوط به صنایع کوچک را هم پیگیری می‌کنیم و سعی در رفع آن خواهیم داشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: هنر ما این است که ارتباط نزدیک بین شما که در جایگاه صف و ما که در ستاد هستیم، برقرار کنیم تا هم اطلاعات خوب رد و بدل شود و هم پیشنهادها و نظرات.

به گفته وی، باید آنقدر امکانات در شهرک‌های صنعتی زیاد شود که مردم خود به دنبال سرمایه‌گذاری باشند و بهترین خدمات را به مردم بدهیم.