متال بولتن: پروژه‌های معدنی ایران از تحریم گریختند

گروه صنعت و معدن- اگر چه تلاش‌های سازمان ملل برای توقف صنعت هسته‌ای ایران اثراتی روی رشد اقتصادی این کشور داشته است، اما واحد جدید گندله‌سازی گل‌گهر قبل از آنکه تحریم‌های شدیدتری بر علیه ایران اتخاذ شود و اثرات خود را بر جای بگذارد تکمیل شده است. به گزارش متال بولتن، پروژه شرکت معدنی سنگ‌آهن گل‌گهر ایران برای ساخت یک واحد گندله‌سازی ۵‌میلیون تنی در سال که مدت‌ها به‌طول انجامید سرانجام تقریبا پایان یافت.

دولت ایران مصمم و امیدوار است که بتواند با اجرای پروژه‌های طرح توسعه خود ظرفیت تولید فولاد خام را تا سال ۲۰۱۰ از ۱۰‌میلیون تن به ۲۹‌میلیون تن افزایش دهد.

این واحد گندله‌سازی که سفارش آن در سال ۲۰۰۳ آغاز شد سرانجام کلیه تجهیرات اصلی خود را در سال گذشته تحویل گرفت.

ظاهرا اجرای این پروژه و پروژه ۴/۳‌میلیون تنی گندله‌سازی اردکان که اندکی پیشرفته‌تر است و قرار است در نزدیکی معدن چادرملو ظرف سه ماه آینده نصب شود با خوش‌شانسی مواجه شده و در این مقطع یا فاصله زمانی که به‌نظر می‌رسد از زمان آغاز تحریم‌های سخت‌تر تحمیلی شورای امنیت سازمان ملل از ماه مارس که عرصه را برای اجرای اکثر پروژه‌های عمده زیربنایی ایران تنگ‌تر کرده است این پروژه‌ها از این بحران گریخته‌اند.

هر چند اکثر فروشندگان تجهیزات و مهندسین شرکت‌های غربی نگران دریافت پول‌های خود هستند چون بانک‌ها تمایل چندانی به قبول اعتبارنامه‌های بانک‌های ایرانی ندارند.

راه‌های گریز از تحریم، استفاده از واسطه‌هاست اما این بار به ناچار هزینه‌های تامین منابع مالی برای شرکت‌های ایرانی را شدیدا افزایش می‌دهد.

اگر ایران بتواند به محدودیت‌ها و مشکلات اقتصادی خود غلبه کند و به اهداف کلی تولید فولاد خود دست یابد نیاز کشور به سنگ‌آهن از ۱۶‌میلیون تن تولید شده در سال ۲۰۰۶ به ۴۶‌میلیون تن (در سال ۲۰۰۹) افزایش خواهد یافت.

معدن سنگ‌آهن گل‌گهر در نزدیکی سیرجان در جنوب ایران ظرف ۹۰۰سال گذشته استخراج شده است اما سرعت فعالیت‌های تولیدی در کانسار شماره یک گل‌گهر تقریبا در ۵ سال گذشته به ۲ برابر رسیده است.

در گل‌گهر در سال ۱۹۹۳ شروع به استخراج از معادن سنگ‌آهن در منطقه شده و بیش از ۸۰‌میلیون تن سنگ‌آهن خام استخراج شده که حدود ۴۲‌درصد مواد قابل استخراج در کانسار شماره یک آن است.

انتظار می‌رود از این معدن حدود ۲/۶‌میلیون تن کنسانتره در سال ۱۳۸۶ تولید شود که ۲۰‌درصد بیشتر از یک سال پیش است که ۲/۵‌میلیون تن کنسانتره و ۴/۱‌میلیون تن کلوخه (Lump) تولید شده است. این اطلاعات را محمدسعید سمیعی ‌نژاد در مصاحبه اخیر خود با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران که سازمانی دولتی است ایراد کرده است.

کانسار شماره یک گل‌گهر یکی از ۶ کانسار متعلق به این شرکت است که محدوده آن ۴۰کیلومترمربع است. گفته می‌شود که این کانسارها مجموعا دارای ۱۴/۱میلیارد تن سنگ‌آهن است.

به‌واسطه سهولت استخراج سنگ‌‌آهن، کانسار شماره یک تنها کانساری است که تاکنون استخراج شده است.

قرار است بهره‌برداری از واحد گندله‌سازی گل‌گهر با ۵‌میلیون تن ظرفیت در ژوئیه ۲۰۰۸ راه‌اندازی شود.

محمدسعید سمیعی ‌نژاد اظهار داشت که بیش از ۸۰‌درصد از کارهای ساختمانی پروژه پایان یافته و اشاره کرد که پروژه مواجه با مشکلاتی مانند تامین آب و برق است و صحبتی از طول تاخیر زمانی تکمیل پروژه نکرد.