گروه صنعت و معدن- یک کارشناس امور استاندارد گفت: نسل سوم استانداردهای بین‌المللی ایزو، سری ۲۶۰۰۰ با موضوع «مسوولیت‌های اجتماعی» در سازمان بین‌المللی استاندارد در حال تدوین است. «شهلا سیفی» دیروز در همایش «استاندارد و مسوولیت‌های اجتماعی» در تهران با بیان این مطلب افزود: ایزو طلیعه‌دار استانداردسازی در جهان است و تاکنون نسل‌های اول و دوم این استاندارد شامل استاندارد نظام‌های مدیریت با سری «ایزو۹۰۰۰» و استاندارد مدیریت زیست محیطی باسری «ایزو ۱۴۰۰۰» تدوین شده است.

وی سپس در توضیح استاندارد بین‌المللی مسوولیت اجتماعی گفت: در تدوین استاندارد مسوولیت اجتماعی ارزش‌های اخلاقی مورد توجه قرار گرفته و هر جایی صحبت از مسوولیت اجتماعی است، معیارهای انسانی نیز مورد تاکید است.

سیفی در ادامه اظهار داشت: در این استاندارد تاکید شده است که در راه‌اندازی کسب و کار باید شیوه‌ای پیش گرفته شود که با انتظارات اخلاقی نیز هماهنگ باشد.

این کارشناس امور استاندارد افزود: این استاندارد توصیه می‌کند که تصمیم‌سازی شرکت‌ها باید با توجه به ارزش‌های اخلاقی، احترام به قانون، مردم و محیط انجام گیرد.

این کارشناس استاندارد تصریح کرد، فرایند تولید و عرضه محصولات و خدمات به اندازه خود محصولات اهمیت دارد و اگر تولیدکننده فقط به قانون اکتفا کند، رضایت مصرف‌کننده را نمی‌تواند کسب کند.

سازمان جهانی استاندارد (ایزو)، استاندارد جدید «مسوولیت اجتماعی» را در دست تدوین دارد که پیش‌بینی می‌شود در ماه نوامبر سال ۲۰۰۹، این استاندارد منتشر شود.

زمینه تدوین استاندارد بین‌المللی مسوولیت اجتماعی (SR) از کنگره جهانی محیط‌زیست که در سال ۱۹۹۲ در شهر «ریودوژانیرو» برزیل برگزار شد، فراهم گردید.