اعضای کمیسیون ماده یک با ابلاغ افزایش تعرفه نخ از طریق وزارت بازرگانی موافقت کرده‌اند، ولی وزارت بازرگانی هنوز نرخ تعرفه ۲۰درصدی را به گمرک ابلاغ نکرده است.

به گزارش ایسنا، هوشنگ قادریان، مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنایع و معادن، با بیان این مطلب افزود: تعرفه ۱۰‌درصدی نخ مربوط به سه سال گذشته بود. البته تعرفه پیله کرم ابریشم با وجود این که سه کارخانه پیله ابریشم تعطیل شده‌اند، کماکان ۲۰‌درصد است و تقاضای ما کاهش ۱۰‌درصدی این تعرفه بود که عملی نشد.

وی خاطرنشان کرد: تولید پنبه در سال‌جاری با توجه به این‌که کمتر از سال گذشته است، ولی برخی از متولیان کشت پنبه اصرار دارند که تعرفه آن نباید پایین بیاید.

طبق گفته قادریان، نیاز کشور به پنبه سالانه ۱۵۰‌هزار تن است که در این میان تولید داخلی ۷۰‌هزار تن است و بقیه آن از طریق واردات تامین می‌شود. تاکنون نیز ۴۰‌هزار تن پنبه با تعرفه ۱۰‌درصدی وارد شده که باید این نرخ به چهار‌درصد برسد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تولید پنبه مقرون به صرفه است والان که تولیدمان کم شده است، واردات انجام می‌دهیم و اگر وارداتی نسبت به کمبود آن نداشته باشیم، باید به جای آن پوشاک وارد کنیم.