گروه صنعت‌و‌معدن- با اعلام مناقصه احداث نخستین نیروگاه زغالسنگی، این ماده معدنی درون سبد انرژی کشور قرار گرفت.

قائم‌مقام سازمان توسعه برق از برگزاری مناقصه نیروگاه زغال‌سوز خبر داده و افزوده است: در شرایط حاضر سالانه به ۴هزارمگاوات نیروی جدید برق نیاز داریم از همین رو ناچاریم سبد جدیدی را برای تامین انرژی نیروگاه‌ها تعریف کنیم. به گفته مصطفی علی ربانی، نخستین نیروگاه زغال‌سوز در طبس احداث می‌شود. وی اظهار امیدواری کرده که به زودی نتیجه مناقصه مشخص شود.

به گزارش خبرنگار ما، شهرستان طبس معادن غنی از زغال‌سنگ را در دل خود جای داده و تنها منطقه پرورده از ذخایر قطعی ۴۰۰میلیون تنی برخوردار است.

هرچند ساختار زمین‌شناسی ایران به گونه‌ای است که لایه‌های زغالی ضخیمی وجود ندارد و ضخامت لایه‌های این ماده سیاه معدنی در نواحی البرز و حتی کرمان کمتر از یک‌متر است. این در حالی است که ضخامت لایه‌های زغال‌سنگی معادن طبس (به ویژه پرورده) بین یک تا ۲متر است.

معادن پرورده در سال‌های آتی ۷۵۰هزارتن زغال‌سنگ کنستاتری تولید خواهند کرد که جملگی برای مصارف کارخانه‌های فولاد (کوره بلند) اختصاص خواهند یافت.

اما وزارت نیرو برای ساخت نیروگاه زغال‌سوز و استفاده از ذخایر طبس نیازمند اکتشاف و استخراج ذخایر جدیدی برای تغذیه نیروگاه طبس است.

در این شرایط براساس انچه که سازمان توسعه برق اعلام کرده، هدف جدید وزارت نیرو، توسعه نیروگاه‌ها با استفاده از انرژی‌های جدید در کشور است.

پیش از این نیروگاه‌های کشور عمدتا شامل بخاری، برق‌آبی و گازی می‌شدند.