گروه صنعت و معدن- شرکت ملی گاز ایران، جزئیات و نحوه محاسبه گازبهای برای دهک‌های مختلف درآمدی در شش استان نیز تهران بزرگ را اعلام کرد.

این استان‌ها شامل فارس، قم، کرمان، گیلان، لرستان و ایلام هستند که الگوی مصرفی همانند تهران بزرگ برای آنها منظور شده است. براساس گزارشی که خبرگزاری فارس در این باره منتشر کرده، گازبهای مشترکان دهک‌های اول و دوم با مصرف ۴۵مترمکعب در ماه، ۱۰۰ریال خواهد بود. از سوی دیگر مشترکان دهک‌های سوم تا هفتم با مصرف ۴۰۰مترمکعب در ماه، نیز همین رقم ۱۰۰ریال برای هر مترمکعب را خواهند پرداخت. شرکت ملی گاز دهک‌های هشتم تا دهم را به پله‌های مختلفی تبدیل کرده و به صورت جزئی‌تری، نرخ آب‌بها را منظور کرده است. بنابراین گزارش، مشترکان دهک‌های اول و دوم مورد اشاره، با مصرف ماهانه ۴۵مترمکعب گاز طبیعی در ازای هر متر مکعب، یکصد ریال به عنوان گازبها پرداخت خواهند کرد.

گازبهای مشترکان دهک‌های سوم تا هفتم نیز با مصرف حداکثر ۴۰۰متر مکعب در ماه، هر مترمکعب با همین نرخ محاسبه و دریافت خواهد شد. براساس تقسیم‌بندی مشترکان دهک هشتم به چهار پله، مشترکان پله نخست این دهک با مصرف تا ۴۳۰متر مکعب گاز در یک ماه، ۵/۱۱۳ریال به ازای هر مترمکعب و مشترکان پله چهارم دهک یاد شده نیز با مصرف ماهانه تا ۵۲۰متر مکعب، به ازای هر مترمکعب این انرژی ارزشمند، ۱۳۰ریال پرداخت خواهند کرد. مشترکان پله‌های دوم و سوم دهک هشتم به ترتیب برای مصرف ۴۳۱مترمکعب تا ۴۶۰مترمکعب و ۴۶۱مترمکعب تا ۴۹۰مترمکعب، ۱۱۹و ۵/۱۲۴ ریال به ازای هر مترمکعب گاز، پرداخت خواهند کرد.

در دهک نهم نیز که شش پله را در بر می‌گیرد، گازبهای مشترکانی که در پله اول قرار دارند، با مصرف تا ۵۵۰مترمکعب گاز در یک دوره زمانی یک ماهه، به ازای هر مترمکعب گاز ۱۴۱ریال و گازبهای مشترکان پله ششم نیز با مصرف تا ۷۰۰مترمکعب در ماه، به ازای هر مترمکعب گاز، ۱۹۶ریال محاسبه خواهد شد. مشترکان پله دوم دهک نهم برای مصرف تا ۵۸۰مترمکعب، ۱۵۲ریال برای هرمتر مکعب، مشترکان پله سوم این دهک نیز با مصرف تا ۶۱۰مترمکعب، ۱۶۳ریال، همچنین مشترکان پله چهارم نیز برای مصرف تا ۶۴۰مترمکعب، ۱۷۴ریال، و مشترکان پله پنجم دهک نهم هم برای مصرف تا ۶۷۰مترمکعب گاز طبیعی، در ازای هر متر مکعب گاز مصرفی، ۱۹۶ریال به عنوان گازبها پرداخت خواهند کرد.

این گزارش می‌افزاید: مشترکان دهک دهم که به ۱۱پله تقسیم شده است، از مصرف‌کنندگان تا ۷۳۰مترمکعب گاز (مشترکان پله نخست دهک دهم) در ماه، به ازای هر مترمکعب ۲۱۸ریال و از مشترکان آخرین پله این دهک نیز به ازای مصرف ماهانه بیش از یک‌هزار مترمکعب گاز، ۷۷۹ریال به عنوان گازبها دریافت خواهد شد. براساس این تقسیم‌بندی، مشترکان پله دوم با مصرف تا ۷۶۰مترمکعب در ماه، ۲۴۰ریال به ازای هر مترمکعب و مشترکان پله سوم با مصرف تا ۷۹۰مترمکعب، ۲۶۲ریال، مشترکان پله چهارم با مصرف تا ۸۲۰مترمکعب، ۲۸۴ریال، مشترکان پله پنجم با مصرف تا ۸۵۰مترمکعب گاز، ۳۰۶ریال و مشترکان پله ششم این دهک نیز با مصرف تا ۸۸۰مترمکعب گاز، ۳۲۸ریال به ازای هر مترمکعب گاز پرداخت خواهند کرد.