سریال‌های تلویزیونی ایرانی به ویژه آنهایی که جذابیت بیشتری دارند با اقبال عمومی مواجه شده و بینندگان قابل توجهی پیدا می‌کنند.

این وضعیت موجب می‌شود تهیه‌کنندگان با مجوز صدا و سیما به صورت آشکار یا پنهان در بخش‌هایی از سریال‌ها اقدام به تبلیغ برخی کالاها کنند. براساس گزارش شرکت داروسازی اسوه این اتفاق در سریال «میوه ممنوعه» رخ داده و نوعی داروی پیشگیری‌کننده از سکته‌های قلبی ساخت یک کارخانه فرانسوی به طور مکرر تبلیغ شده است. براساس این گزارش، داروسازان ایرانی به سازمان صدا و سیما از بابت نشان دادن داروی خارجی در سریال ایرانی «میوه ممنوعه» که هر شب از شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود، تذکر دادند.

مدیرعامل شرکت داروسازی اسوه در نامه‌ای خطاب به رییس سازمان صدا و سیما، نشان دادن جعبه داروی «پلاویکس Plavix» که داروی خارجی پیشگیری‌کننده ترومبوآمبولی در افراد مستعد به سکته‌های قلبی و مغزی است، مورد تذکر قرار داد و تصریح کرد: به نظر می‌رسد که نمایش صحنه‌های یاد شده در یک رسانه ملی که بیش از ۷۰میلیون تماشاگر در سراسر کشور را به خود مشغول کرده، می‌تواند ابزار مناسبی برای تبلیغ آن دارو محسوب شود.

در این نامه آمده است: حدود دو سال است، دو شرکت داروسازی ایرانی با تحمل مشقات و سختی‌های فراوان به‌رغم کارشکنی‌ها و مانع‌تراشی‌های شرکت فرانسوی که تبلیغ داروی آن به آسانی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد، همین فرآورده را با کیفیت کاملا تضمین شده و رعایت استانداردهای دارویی جهانی و مورد قبول، تولید و وارد بازار دارویی کشور کرده‌اند.

وی در این نامه ادامه داد: مایه بسی تعجب است در جایی که شرکت‌های داروسازی داخل کشور به طور رسمی و قانونی از تبلیغات داروهای خود در رسانه‌های عمومی و جراید غیرحرفه پزشکی محروم می‌شوند، چگونه دست‌اندرکاران صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران شب‌های متوالی اجازه نمایش جعبه دارو را و حتی ذکر نام دارو و هزینه بالای آن را می‌دهند؟