بازیگران جهانی در اقتصاد جهانی گاز هر روز ساز تازه‌ای کوک می‌کنند و رفتار و نگاه خود را بر پایه معادلات جدید سیاست‌های بین‌المللی و منطقه‌ای تنظیم می‌کنند.

کمیسیون اتحادیه اروپا قصد دارد با چند سویه کردن بازار خرید گاز به ویژه گاز ایران، ترکمنستان و کشورهای حاشیه دریای خزر و حتی قطر، گریبان خود را از چنگ روس‌ها بیرون آورد. ترکیه به عنوان کشوری که می‌تواند گاز ایران به اروپا را انتقال دهد اصرار دارد این کار با شتاب انجام شود. روسیه سعی دارد ضمن این که راه عبور گاز از سایر مناطق به اروپا را کور کند حتی بازار چین را نیز تسخیر کند. ایران سعی دارد بحرین، هند، پاکستان و ترکیه را ترغیب کند مشتری پایدار ایران باشد. اما تازه‌ترین بازیگر در این عرصه آمریکایی‌ها هستند که با برگ سیاست بازی می‌کنند. آنها از یک سو تمایل ندارند که روسیه به مثابه انحصارگر بازار اروپا را در چنگ بگرد از سوی دیگر علاقه‌مندند که ایران را همچنان در این بازار به انزوا بکشند و از سوی دیگر نمی‌دانند پاسخ اروپا را چگونه دهند؟

ادعای آمریکا

امریکا در راستای سیاست‌های خود برای جلوگیری از تعاملات ایران با دنیای خارج مدعی شد منطقه دریای خزر به تنهایی و بدون حضور ایران می‌تواند گاز طبیعی مورد نیاز اروپا را تامین کند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از آناتولی نیوز، یکی از مشاوران اقتصادی وزیر خارجه آمریکا در راستای سیاست‌های این کشور برای جلوگیری از تعاملات ایران با کشورهای دیگر گفت منطقه دریای خزر به تنهایی و بدون حضور ایران می‌تواند گاز طبیعی مورد نیاز اروپا را تامین کند. روبن جفری افزود: منطقه دریای خزر دارای ذخایر عظیم گاز طبیعی است.

وی گفت به علاوه می‌توان خطوط انتقال گاز به اروپا را از مسیری انتقال داد که ایران را دور بزند. وی آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان را گزینه‌های جایگزین برای صادرات گاز به اروپا بشمرد. جفری همچنین گفت ما مخالف سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ایران هستیم. این سخن به توافق گازی ایران و ترکیه اشاره داشت که چند روز پیش نخست وزیر ترکیه بر اجرایی کردن آن تاکید کرد.