احسان شادی

ژان مارک هوسانسکی، مقام عالی‌رتبه شرکت نفتی توتال و غلامحسین نوذری بالاترین مقام اجرایی صنعت نفت و گاز ایران در گفت‌وگوهای جداگانه دیدگاه خود را درباره سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه نفت و گاز ایران آشکار کرده‌اند. دقت در گفتار این دو مقام عالی‌رتبه فعال در صنعت نفت یک چیز را کاملا نشان می‌دهد و آن جذابیت سرمایه‌گذاری در این بخش از اقتصاد ایران است.قائم‌مقام شرکت توتال گفته است با وجود فشارهای سیاسی که از سوی برخی قدرت‌ها به توتال می‌آید اما قصد رها کردن سرمایه‌گذاری در ایران را نداریم.سرپرست وزارت نفت نیز از طرف دیگر به دنبال جذب سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی است که بتوانند منابع مالی برای اجرای طرح‌ها فراهم کنند.

از سوی دیگر مقام‌های ترکیه‌ای گفته‌اند تحت هیچ شرایطی حاضر نیستند از تمایل خود برای سرمایه‌گذاری در گاز ایران کناره‌گیری کنند.

واقعیت‌های صنعت نفت و گاز و پتروشیمی ایران نشان می‌دهد باید در این عرصه استراتژی کارآمد و با قابلیت اجرایی، تهیه کرد. هسته مرکزی این استراتژی باید جذب سرمایه برای اجرای طرح‌های توسعه نفت و گاز باشد.هر روزی که در این مسیر تاخیر صورت پذیرد با توجه به شتاب رقبا در جذب سرمایه‌های خارجی در این بخش می‌تواند پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی به همراه داشته باشد.سرمایه‌گذاری در نفت و گاز و پتروشیمی برای ادامه زندگی اقتصادی ایران یک مساله حیاتی است.نادیده گرفتن این واقعیت روزهای عجیبی را بر سرنوشت این بخش از اقتصاد حاکم خواهد کرد که آثار منفی آن سر به آسمان خواهد گذاشت.