سیاست‌های گذشته را باید همواره مرور کنیم

احمد بختیار

- گفت‌وگو، در بالای ابرها حال و هوای خاصی دارد. دقایقی پس از برخاستن هواپیما از فرودگاه دمشق و پرواز به سمت تهران، فرصتی خلق شد تا مصاحبه نرمی با علی‌اکبر محرابیان انجام دهم. البته پرسش‌های بسیاری از وی داشتیم که محرابیان پاسخ آنها را به جایی در روی زمین موکول کرد.نزدیک به نیم ساعت از زمان مصاحبه، جای مصاحبه‌کننده و مصاحبه‌شونده عوض شده بود. از محرابیان سوالات غیررسمی راجع به حمایت از برخی صنایع بزرگ پرسیدم. وی پاسخ جالبی داد که تاکنون کمتر مسوولی به این صراحت سخن گفته است. محرابیان گفت:‌ برخی صنایع، مدام لب استخر حرکت می‌کنند و از پریدن به درون آب واهمه دارند، اما باید صبر کرد تا به آب بیفتند و شنا کردن یاد بگیرند.

برای وی خیلی مهم است که رسانه‌ها چه نگاهی به او دارند. وی در لابه‌لای سخنانش می‌پرسید که آیا نگاه مطبوعات به این وزارتخانه نرم‌تر شده است و دقایقی بعد، می‌گفت: همواره به دنبال ایجاد فضای دوستانه و صمیمی است و این تجربه را در پست‌های پیشین داشته است. وی معتقد است: ‌با از بین بردن تنش‌ها می‌توان کار کرد. از همین رو ابتدا باید آرامش را به محیط کار آورد.

محرابیان همچنین درباره سن و سال خود می گوید: پیش‌ قراول جوان‌گرایی در مدیریت است، هر چند همه، داد جوان‌گرایی سر می‌دهند اما حضور جوانان را بر نمی‌تابند. این در حالی است،افرادی که امروز حدود ۵۰سال سن دارند، در ابتدای انقلاب با ۲۰ سال سن، سمت در اختیار می‌گرفتند. وی گفت که متولد سال ۱۳۴۸ است و فکر می‌کند (در صورت موفقیت در کسب رای اعتماد) نقطه عطفی در جوان‌گرایی ایجاد شود.

آیا شما برای اعمال تغییرات، از سوی مقامات عالی کشورتحت فشار هستید؟

به هیچ وجه فشاری از نهادهای مختلف به وزارت صنایع و معادن و شخص بنده وارد نشده است. چرا که هر تصمیمی مبنی بر ماندن یا رفتن مدیران اتخاذ شود مستقیما خودم اتخاذ خواهم کرد.

اما گفته می‌شود برای تغییر برخی معاونان ستادی یا اجرایی و نیز مدیران کل، فشارهایی از خارج وزارتخانه وارد می‌شود؟

اصلا چنین چیزی موضوعیت ندارد.

با توجه به نگرشی که به دست آورده‌اید از چه زمانی تغییرات را آغاز خواهید کرد؟

نمی‌توانیم زمانی را مشخص کنم. اما قطعا تغییراتی خواهیم داشت.

رابطه شما با مجلس چگونه است. فکر می‌کنید در کسب رای اعتماد موفق ظاهر شوید؟

رای اعتماد یک اختیاری است که در حیطه فعالیت‌های مجلس شورای اسلامی است. من قضاوتی نمی‌کنم. پیش‌بینی و قضاوت بر عهده آن نهاد است اما رابطه ما با مجلس، رابطه بسیار خوبی است. نمونه این امر را در تبصره ۱۳ می‌توان دید.

به‌رغم اینکه پروژه بسیار عظیمی است، توانستیم رابطه نزدیکی از سوی دولت با مجلس برقرار سازیم. اکنون می‌توان از این امر به عنوان یک رابطه مثال‌زدنی یاد کرد. بر همین اساس، شاهد حمایت‌های جدی مجلس شدیم طوری که دولت توانست این تبصره را در وضعیتی خوب به اجرا درآورد.

اخیرا سخنانی راجع به بازنگری در سیاست‌های وزارتخانه داشته‌اید. مثل سیاست‌های مربوط به گوشی تلفن‌همراه، خودروسازی‌ها و... این سخنان تحلیل‌های متفاوتی را نزد افکار عمومی پدید آورده طوری که گفته می شود آقای محرابیان، در نظر دارد تغییرات جدیدی در سیاست‌ها به اجرا درآورد. آیا واقعا برنامه جدیدی در حال پیاده‌سازی دارید؟

ببینید در مورد موبایل باید بگویم که گردش مالی این حوزه، بسیار بالا است و حمایت از تولید داخلی موبایل امر واجبی برای صنعت کشور است. اما به این معنی نیست که ما کار کارشناسی دقیق را انجام ندهیم. ما همواره باید تصمیم‌های گذشته را مرور کنیم و هر جا که نیاز به اصلاح دارد وارد عمل شویم. اکنون می‌توان گفت، تصمیم‌های مناسبی درباره موبایل اتخاذ شده است. برخی کارخانه‌ها طی ۸، ۹ماه به بهره‌برداری رسیده‌اند.

اعتقاد کلی بنده این است که همواره باید سیاست‌های گذشته را مرور کنیم.

چرا که باید بتوانیم تصمیم‌های درستی برای آینده بگیریم. تولید موبایل نیاز به کار کارشناسی دقیقی نیاز دارد. انشا‌ء‌ا... تولیدات مناسبی در داخل عرضه شود و مجبور نباشیم همواره وارد کننده بمانیم. ما حتی این پتانسیل را داریم که به کشورهای منطقه تلفن‌همراه صادر کنیم.

اگر خاطرتان باشد، چندی پیش سوالی از شما درباره مشکل تامین سوخت واحدهای صنعتی پرسیدم. شرکت گاز اعلام کرده تنها در ۸ماه از سال ضمانت می‌کند که گاز در اختیار صنایع قرار دهد. اما به خوبی می‌دانید که نمی‌شود به کارخانه‌ای گفت که تضمیمی برای فروش گاز در ۴ماه باقیمانده از سال وجود ندارد. این چالش را چگونه برطرف می‌کنید؟

مصرف انرژی در کشور همواره رو به افزایش است و در عین حال واحدهای تولید و توزیع انرژی در کشور در حال توسعه است. اما در برخی مواقع مصرف بخش‌هایی در صنعت یا... از میزان تولید پیشی می‌گیرند و ممکن است چالش‌هایی به صورت مقطعی در مصارف صنعتی ایجاد شود. اما اخیرا توافق بسیار خوبی با وزارت نفت و نیرو برای تامین انرژی بخش صنعت داشته‌ایم. امیدوارم با اجرایی شدن این توافقنامه مشکلات فوق برطرف شود.

البته می‌دانیم که وزارت نفت با سرعت در حال افزایش حجم تولید و توزیع گاز در کشور است. در این میان راه‌اندازی فازهای جدید پارس‌جنوبی کمک بسیار بزرگی به تامین سوخت بخش صنعت خواهد کرد.