مدیر تدارکات و امور کالای مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: گروه ملی صنعتی فولاد ایران حداکثر تلاش خود را برای عمل به تعهدات در تامین لوله های بدون‌درز مورد نیاز شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب انجام داده و ما مشکلی با این شرکت نداریم.

صیف‌ا... خواجویان در گفت‌وگو با ایسنا، توضیح داد: لوله‌های چهار و شش اینچ بی‌درز پرمصرف‌ترین کالای مورد نیاز شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب است که در حال حاضر توسط یک شرکت داخلی تامین می‌شود. وی افزود: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در گذشته لوله‌های چهار اینچ را از خارج وارد می‌کرد ولی با مذاکراتی که با شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران انجام شد، این شرکت متعهد شد به عنوان تنها کارخانه سازنده لوله‌های بدون درز در کشور، نیاز سه سال آینده لوله‌های چهار اینچ بی‌درز شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب را تامین کند.

خواجویان بیان کرد: گروه ملی متعهد شد که اقدامات لازم را برای ارتقای کیفیت لوله‌ها انجام دهد و در سطح استانداردهای بین‌المللی قرار گیرد تا بتواند خواسته شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب را برآورده سازد.

وی عنوان کرد: خوشبختانه این اقدام مهم توسط گروه ملی انجام شد و حداکثر استانداردسازی در حد نیازهای جهانی توسط این شرکت صورت گرفته است.

خواجویان تصریح کرد: نکته مهم این است که گروه ملی بعد از انعقاد قرارداد تلاش کرده که یکی دیگر از محصولات مورد نیاز شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب را که شامل لوله‌های بدون درز شش اینچ می‌شود تولید کند.

وی افزود: ارتقای کیفی استاندارد توسط گروه ملی فولاد و تولید لوله‌های بدون درز از دیگر اقدامات مهم این شرکت بود که می‌تواند بازارهای نفتی منطقه خلیج‌فارس را به روی شرکت بگشاید.

خواجویان تصریح کرد: مبادلات مالی طرفین انجام شده است و ما هیچ بدهی به این شرکت نداریم و به تعهد مالی خود عمل کرده‌ایم.

براساس این گزارش، برای نخستین بار در کشور قرارداد ساخت لوله‌های بدون درز مورد نیاز صنعت نفت بین شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و گروه ملی صنعتی فولاد ایران با هدف حمایت از صنایع داخلی و کاهش واردات کالاهای اساسی نفت در سال گذشته امضا شد.

براساس قرارداد تنظیم شده گروه ملی صنعتی فولاد ایران در طی مدت سه سال متعهد به تامین تعدادی لوله‌ تا ارزش ۳۳۰‌میلیارد ریال شده است. لوله‌های تحویلی در سایزهای یک دوم تا چهار اینچ مطابق با استانداردهای API خواهد بود.

در این قرارداد بررسی چگونگی تولید سایر سایزها در گروه ملی صنعتی فولاد با توجه به کیفیت مورد نیاز مناطق نفت‌خیز جنوب پیش‌بینی شده است. از جمله لوله‌های مورد نیاز شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب،‌ لوله‌های ۵۲- x و لوله‌های شش اینچ است.

مهم‌ترین اهداف اجرای این قرارداد، تامین نیاز صنایع نفت، بومی سازی نیازها و کاهش وابستگی به خارج از کشور است.