توافق ایران و کره برای اجرای مشترک طرح‌های برقی دیگر کشورها

گروه صنعت و معدن: تفاهم‌نامه‌ای میان سندیکای برق ایران و کره جنوبی با هدف اجرای طرح‌های مشترک صنعت برق در کشورهای دیگر، در محل هتل‌ همای تهران امضاء شد.

کمال دانشیار، رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در نخستین نشست سندیکای برق ایران با سازندگان صنعت برق کره جنوبی با بیان این که مشکلات موجود در شبکه‌های تولید، انتقال و توزیع موجب شده ۲۰درصد انرژی برق تولیدی تلف شود گفت: کشور ایران با ۷۰میلیون نفر جمعیت و دومین کشور دارنده گاز و نفت جهان حدود ۱۵۰میلیارد بشکه نفت و ۲۸تریلیون مترمکعب گاز یکی از مهم‌ترین کشورهای نفتی در سطح جهان و به خصوص خاورمیانه است.

وی افزود: در حال حاضر ۴۰هزار مگاوات در کشور برق تولید می‌شود که تا ۱۰سال آینده این رقم باید به ۱۰۰هزار مگاوات برسد که برای رفع کمبود ۶۰هزار مگاوات، نیازمند میلیاردها دلار سرمایه گذاری خواهیم بود.

وی افزود: ایران با داشتن طرح‌های زیاد انرژی برق، نیروهای متخصص فراوان و نیز سازندگانی با تولیدات کیفی بالا و قیمت مناسب جزو کشورهای نمونه در منطقه است.

دانشیار با اشاره به این که مساله فایناس و تکنولوژی‌های جدید مشکلات پیش روی توسعه صنعت برق در ایران است تصریح کرد: البته مجلس شورای اسلامی مدافع سرسخت اجرای اصل۴۴ قانون اساسی است و طبق آن، ۱۰درصد صنایع برق ایران باید به بخش‌خصوصی واگذار شود و ساخت نیروگاه‌های جدید برق توسط بخش‌خصوصی انجام شود.

وی افزود: از این رو مجلس سندیکای برق ایران را مورد حمایت قرار داده است و در تلاش است موانعی که پیش روی سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی است بردارد تا مسائل مربوط به بوروکراسی مانع توسعه صنعت نشود.

وی اظهار امیدواری کرد این نشست گامی موثر در جهت توسعه صنعت برق ایران باشد.

اصلاح شبکه

محمد پارسا، رییس سندیکای برق ایران در این نشست گفت: پس از بازدیدی که از سندیکای کره داشتیم از آنها دعوت کردیم تا به ایران سفر کرده با فعالیت‌های ما آشنا شوند و توانمندی‌های صنعت برق ایران را بشناسد. به علاوه هدف اصلی ما این است که دامنه همکاری دو کشور را در حیطه صنعت برق گسترش دهیم.

رییس سندیکای برق ایران با بیان این که فرصت‌های بسیار خوبی در بازار ایران است،‌ اظهار کرد: مساله کاهش تلفات برق ایران که در لایحه‌ای در محلس به تصویب رسید این فرصت برنامه‌ریزی را ایجاد کرده تا برای نوآوری و اصلاح شبکه برق مورد بررسی قرار دهیم.

وی افزود: با توجه به وسیع بودن بازار، همکاران کره‌ای می‌توانند طر‌ح‌های مشترک را به انجام رسانند.

روابط مطلوب با سندیکاهای دنیا

حمیدرضا صالحی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: در راستای ارتباطاتی که سندیکای برق ایران با سندیکاهای خاورمیانه و آسیا دارد، دعوتی از سندیکای برق کره برای امضای موافقت‌نامه میان دو طرف صورت گرفت تا بتوان از تجربه‌های کره ای‌ها برای پروژه‌های ایرانی بهره گرفت.

ضمن اینکه طرف مقابل نیز از شرکت‌های قوی ایران در عرصه برق استفاده کنند.

صالحی تصریح کرد: هدف این نیست که کره ای‌ها ایران را به عنوان یک بازار برای پیاده‌سازی تکنولوژی‌های جدید صنعت برق بشناسند، چرا که در ایران شرکت‌های قوی در صنعت برق کم نیستند بلکه هدف این است که همکاری دوجانبه شکل گرفته و دو کشور به صورت جوینت، پروژه‌‌هایی را در کشورهای ثالث به اجرا در آورند. رییس سندیکای صنعت برق ایران گفت: در حال حاضر سندیکای صنعت برق ایران روابط مطلوبی با سایر سندیکاهای دنیا نظیر ژاپن، چین، استرالیا و فدراسیون سندیکاهای صنعت برق آسیا و استرالیا(فائما) دارد که البته به فائما نیز درخواست عضویت خود را ارائه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: رییس سندیکای صنعت برق کره، رییس دوره ای فائما نیز هست و در فرصت زمانی حضور وی در ایران موافقت عضویت ایران در فائما را نیز اخذ خواهیم کرد.