فرید قدیری- در این که باید فرهنگ درست مصرف کردن بنزین در کشور ما به هر نحوی که شده نهادینه شود، شکی نیست.

در این که دولت نهم پیش قدم شد تا الگوی مصرف بهینه بنزین را اجرا کند باز شکی نیست.اما آیا با اوضاع و احوال کنونی «سهمیه‌بندی بنزین» به سر منزل مقصود خواهد رسید؟ الف) از چند سال پیش بارها و بارها گفته شده یارانه‌ای که دولت برای بنزین در نظر گرفته به طور یکسان بین همه اقشار جامعه پخش نمی‌شود و این وسط فقط طبقه مرفه جامعه که دارای دو یا چند خودرو هستند بیشترین استفاده را از یارانه بنزین می‌برند. اما ایا در‌حال‌حاضر که بنزین سهمیه‌بندی شده این طبقه مرفه محدود به استفاده ۱۰۰ لیتری بنزین در یک ماه شده است؟این که گفته می‌شود برخی خانواده‌ها خودروهای قدیمی و یا حتی وانت نیسان خریده‌اند و در پارکینگ منزلشان پارک کرده‌اند و از کارت سوخت آن برای خودروی اصلی‌شان استفاده می‌کنند تا چه حد صحت دارد و اگر جواب مثبت است آیا برای آخر عاقبت سهمیه‌بندی نگران کننده نیست؟

ب ) درست از روز بعد از سهمیه‌بندی بنزین در هر محفل و جمعی که وارد می‌شویم یک پای صحبت طریقه تامین بنزین است. گروهی می‌گویند فلان فامیل ما خودروی دولتی دارد و کمی هم سهمیه به ما می‌دهد.

گروه دیگر می‌گویند همسایه ما راننده تاکسی است و ... حال آیا تلاش مردم برای تامین کارت سوخت ثانویه برای آخر و عاقبت سهمیه‌بندی بنزین نگران کننده نیست؟

ج ) انگار موضوع بنزین و سهمیه‌بندی آن سوژه ناب و جذاب برای برخی دولتمردان شده تا از این طریق از تریبون‌های مختلف سخنرانی کنند.

غافل از این که همین اظهارنظرهای ضد و نقیض اکنون صرفه‌جویی در مصرف بنزین را کاملا بی‌اثر کرده است.در هفته پیش اعلام شد بنزین سفر قرار است تصویب شود. بعد اعلام شد بنزین سفر مصوب شد اما مقدار آن معلوم نیست. چند روز بعد اعلام شد هنوز تصویب نشده. دوباره اعلام شد اختصاص سهمیه‌بندی سفر منتفی است و بالاخره غروب روز بعد اعلام شد ۱۰۰ لیتر بنزین سفر به خودروها اختصاص می‌یابد اما شرایط اختصاص آن بعدا اعلام خواهد شد. چند روز بعد گفته شد خودروهایی که فلان مسافت از مقصدشان دور شده باشد و آنقدر مسافت با ماشین راه رفته باشند و از فلان جایگاه بنزین زده باشند و خلاصه کلی شرایط می‌توانند از سایتی که هنوز آدرس آن معلوم نیست این شرایط را اعلام کنند تا به آنها بنزین بدهیم اما تنها چند ساعت بعد از اعلام این خبر سرپرست وزارت نفت اعلام کرد به همه خودروها ۱۰۰لیتر بنزین تعلق خواهد گرفت.تاثیر روانی این همه اخبار ضدونقیض درباره موضوع به این مهمی که به یک موضوع ملی تبدیل شده جزء سردرگمی مردم و خستگی آنها از این همه تصمیم درباره یک موضوع چیز دیگری نخواهد بود. به همه موارد یادشده اضافه کنید ابهام در صرفه‌جویی سوخت از ابتدای سهمیه‌بندی بنزین تاکنون را. زیرا گفته می‌شود اگر ۱۰۰لیتر بنزین اضافی به همه خودروها داده شود منابع مالی برای تامین این میزان بنزین برابر است با پول حاصل از صرفه‌جویی بنزین طی دو ماه اخیر.

د) نتیجه تصمیم‌گیری‌‌های متعدد و حرف‌های ضدونقیض در این باره را شاید بتوان، برگشت ترافیک سنگین به خیابان‌ها و بزرگراه‌ها در مقایسه با دو روز اول سهمیه‌بندی بنزین دانست.