گروه صنعت و معدن- نخستین جشنواره بین‌المللی «برترین نام و نشان‌های تجاری ایران» سوم دیماه سال‌جاری در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برپا می‌شود. محمد خسروی، دبیر این جشنواره با اعلام این خبر در نشست تخصصی علمی‌وکاربردی برند شناسی، افزود: به منظور اعتلای مدیریت نام و نشان به عنوان یک عامل راهبردی در حیات سازمان‌ها برای افزایش مزیت رقابتی، اولین جشنواره انتخاب برترین نام و نشان‌های تجاری به همت موسسه مطالعاتی هوشمند تدبیر برگزار می‌شود.

وی با توجه به اهمیت رتبه‌بندی و ایجاد فضای رقابتی سالم، موضوعات اصلی این جشنواره را انتخاب برترین برندهای تجاری داخلی و خارجی فعال در ایران، معرفی قدیمی‌ترین برندهای تجاری، انتخاب زیباترین، جدیدترین و جذاب ترین برندهای ایران و انتخاب زیباترین لوگوی تجاری اعلام کرد.

خسروی نام و نشان تجاری را یک نام، عبارت، نشانه، نماد یا ترکیبی از اینها دانست و گفت: برند، معرف کالا یا خدمتی است که فروشنده یا گروهی از فروشندگان عرضه می‌کنند و بدین وسیله آنها را از سایر محصولات شرکت‌های رقیب متمایز می‌سازد.

فرشاد به‌آبادی، مدیرعامل موسسه مطالعاتی هوشمند تدبیر نیز در ادامه مراسم گفت: ساختار یک نام تجاری از دو بخش عوامل فیزیکی (لوگو، نحوه نوشتن، رنگ، طراحی و زبان) که فقط ظواهر ظاهری برند هستند و عوامل نامشهود که هویت آن است، تشکیل می‌شود.

وی با توجه به اینکه هر نام تجاری قبل از آنکه به بعد مشهود یا فیزیکی توجه کند باید به بعد هویتی خود بپردازد، تصریح کرد: معدودی از شرکت‌های داخلی نمی‌دانند که نام و نشان تجاری شان چیست و کیفیت، بی نظیری و هویت آنها در کجا قرار دارد، بازشناسی این فقدان شناخت زمانی بیشتر احساس می‌شود که شرکتی تصمیم می‌گیرد یک مبارزه تبلیغاتی را بر روی نام تجاری‌اش، علاوه بر محصولاتش آغاز کند.

به آبادی مهم‌ترین پرسش در هویت نام تجاری را «دلیل نام تجاری» و «یگانگی اساسی آن» دانست و افزود: بسیاری از مدیران و کارشناسان فکر می‌کنند که این وظیفه مردم و مصرف کنندگان است که بگویند یک نام تجاری چگونه باید باشد در حالی‌که این تفکر اشتباه است.