گروه صنعت و معدن- شهروندان تهران در صورت مشاهده کالای غیر استاندراد در بازار و یا کالایی که علامت استاندارد ندارد می‌توانند مراتب را به روابط عمومی‌موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران برای پیگیری اطلاع دهند.

مهدی پورهاشم، مدیر کل موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی تهران در بازدید از گروه صنعتی زرماکارون با بیان این مطلب گفت: محموله ماکارونی یکی از کشورهای همسایه که سابقه طولانی در تولید این محصول دارد، پس از نمونه‌برداری‌های موسسه استاندارد موفق به کسب مجوز ورود نشد و به کشور مبدا برگشت خورد. وی افزود: ورود و خروج تمام کالاهایی که استاندارد اجباری برای آن وضع شده، منوط به تاییدیه آزمایشگاه‌های موسسه استاندارد است.

وی اظهار داشت: متاسفانه و به تازگی شاهد واردات محصولاتی از کشورهای چین، ترکیه و همسایه‌های شمالی ایران بودیم که فاقد کیفیت و استانداردهای لازم بودند و به‌رغم فشارهای موجود به گمرک، حق ورود برای این کالاها صادر نشد.

وی در پاسخ به اینکه «کنترل و شدت برخورد استاندارد با محصولات لبنی به خصوص در شرایط فعلی چگونه است؟» گفت: استاندارد محصولات لبنی چه از نظر میکروبی، میزان درصد چربی و مواد نگهدارنده به‌شدت کنترل می‌شود و چنانچه مغایرتی در محصولات واحدهای مورد بررسی دیده شود، خطوط تولید آن شرکت تعطیل خواهد شد.

پورهاشم ادامه داد: متاسفانه در یک هفته گذشته که بررسی استاندارد محصولات لبنی را به‌صورت جدی آغاز کرده‌ایم شاهد درصد چربی پایین‌تر از برچسب آن کالا، در برخی از تولیدات کارخانجات بوده‌ایم که البته برندهای معروف فعلی بازار نبودند.

در ادامه این مراسم، محمد علی ناطقی مدیرعامل زر ماکارون، با اشاره با اینکه هم اکنون تولید گندم به ۱۲میلیون تن رسیده است و فقط برای چهار‌میلیون تن گندم، سیلو در کشور وجود دارد، گفت: گروه صنعتی زر به لحاظ اهمیت استفاده از گندم مرغوب اقدام به راه‌اندازی سیلوهایی به ظرفیت ۱۵۰هزار تن کرده است که به زودی و با حضور رییس‌جمهوری فاز اول این سیلوها افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه سال گذشته موفق به تولید ۳۰هزار تن محصول در این کارخانه شدیم، برنامه تولید سالجاری این شرکت را ۵۰هزار تن دانست و اظهار امیدواری کرد که تا ۷۵هزار تن افزایش یابد.

مدیرعامل زر ماکارون چالش بخش تولید و صنعت کشور را کمبود نقدینگی دانست چرا که سرمایه در گردش تولیدکنندگان با افزایش قیمت‌ها تناسب ندارد.

ناطقی در پایان گفت: به هیچ وجه با افزایش قیمت ماکارونی موافق نیستیم چرا که معتقدیم باید ماکارونی و خواص سمولینا به تمام خانه‌ها برود و مردم با خواص آن آشنا شوند.