گروه صنعت و معدن- مدیر‌کل دفتر صنایع نساجی وزارت صنایع و معادن گفت: امسال رشد قیمت نفت و پنبه به عنوان ماده‌اولیه صنعت نساجی‌، این صنعت را با مشکل مواجه کرده است‌.

هوشنگ قادریان دیروز در حاشیه گشایش سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نساجی در تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: افزایش قیمت نفت روی قیمت پلی استر که یکی مواد اصلی صنعت نساجی است‌، اثر گذاشت و موجب افزایش قیمت جهانی آن شد.

وی در ادامه افزود: با افزایش قیمت پلی استر فشار تقاضا به پنبه منتقل شود و قیمت پنبه نیز به تبع آن افزایش یافت. به گفته قادریان‌، امسال قیمت الیاف مصنوعی به طور متوسط ۳۵درصد و قیمت پنبه ۳۰درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

مدیر‌کل دفتر صنایع نساجی با یادآوری این نکته که ۷۰درصد قیمت تمام شده محصولات نساجی قیمت ماده ‌اولیه است‌، اظهار داشت: افزایش قیمت مواد‌اولیه‌، صنعتگران این عرصه را با مشکل کمبود نقدینگی روبه‌رو کرده است .

قادریان با اشاره به کاهش نرخ سود بانکی گفت: با تدبیر دولت در مورد کاهش نرخ سود بانکی از ۱۴درصد به ۱۲درصد‌، امیدواریم بارفع مشکلات بانکی‌، موانع تولید نیز برطرف شود. وی تاکید کرد: با وجود مشکلات پیش‌آمده، روند تولید در کارخانه‌های نساجی کشور ادامه دارد‌. قادریان در مورد مشکل باز‌پرداخت تسهیلات بازسازی و نوسازی برخی از شرکت‌های نساجی گفت: این مشکل در حال پیگیری است و هنوز در این زمینه نتیجه قطعی حاصل نشده است‌.

براساس این گزارش، برخی واحدهای نساجی که برای انجام طرح‌های بازسازی و نوسازی از تسهیلات حساب ذخیره ارزی استفاده کرده‌اند، به دلیل افزایش ارزش برابری یورو در مقابل ریال، در بازپرداخت این تسهیلات با مشکل رو‌به‌رو هستند. از ابتدای سال ۸۰ تا پایان ۸۴ تعداد ۱۳۳طرح بازسازی و نوسازی صنایع نساجی به‌ارزش ۵۹۶میلیارد دلار به منظور تخصیص ارز مورد موافقت قرار گرفته است‌، اما به دلیل افزایش نرخ یورو استقبالی از این تسهیلات نشد و تنها برای ۷۰طرح به ارزش ۲۸۳میلیون دلار گشایش اعتبار صورت گرفته است.

استفاده‌کنندگان از این تسهیلات خواستار بازپرداخت اقساط ارزهای دریافت شده توسط صنایع نساجی از حساب ذخیره ارزی و همچنین طرح بازسازی و نوسازی صنایع نساجی بر مبنای نرخ ریال روز معامله‌ اسناد می‌باشند.