گروه صنعت و معدن- دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند کشور اظهار کرد: بعد از یک سال ایجاد چالش برای صنعت قند و واردات حجیم، موکول کردن علت واردات به کارخانه‌ها، پاک کردن صورت مساله است که باید بررسی شود.

مهندس بهمن دانایی، دبیر و عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارخانه‌های قند کشور در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر وارد کننده نبودن کارخانه‌های شکر داخلی گفت: متاسفانه برخی افرادی که در بدنه اجرایی با سهل‌انگاری و بی‌توجهی به آینده صنعت شکر، اقدام به کاهش تعرفه واردات کرده و منجر به وارد شدن بیش از حد شکر و ایجاد مشکلات بسیاری برای چغندر کاران و کارخانه‌های تولید کننده قند و شکر شده‌اند، قصد دارند تا اذهان مسوولان دولت را به این سو سوق دهند که کارخانه‌های تولید کننده شکر وارد کننده شکر بوده‌اند. وی با یادآوری اینکه از زبان مسوولان مطرح شده که کارخانه‌ها موجودی ندارند و می‌خواهند شکر خام وارداتی را به دولت تحویل دهند متذکر شد: از آنجا که کلیه مراحل تولید کارخانه‌ها تحت نظارت مستقیم نمایندگان مستقر دولت در کارخانه‌ها انجام می‌شود امکان چنین ادعایی صفر است.

دبیر و عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارخانه‌های قند کشور درخواست کارخانه‌های داخلی را که در سال ۸۵، موفق به تولید یک‌میلیون و ۲۸۵‌هزار تن شکر شده‌اند، خرید شکر تولید داخلی باقیمانده در انبارها به دلیل واردات بی‌رویه سال گذشته ذکر کرد و افزود: از این میزان تولید، ۶۵۰‌هزار تن به دولت فروخته شده و آمارها نشان می‌دهد که ۲۳۲‌هزار تن آن را کارخانه‌ها بالاجبار و با قیمت کمتر از قیمت تمام شده به مصرف کنندگان فروخته‌اند و در حال حاضر ۳۷۵‌هزار تن از محل تولید کارخانه‌ها در کارخانه‌ها موجود است که ما از دولت تقاضای خرید این بخش از تولید باقی مانده سال گذشته را داریم. به جز این میزان اگر رقمی مطرح شود کارخانه‌های قند و شکر کشور با آن مخالفت می‌کنند. وی متذکر شد: برای بررسی صحت مطالب گفته شده باید گروهی از دستگاه‌های ارشد کشور برای تحقیق کمیته‌ای تحت عنوان کمیته بررسی حقیقت ایجاد کند تا مشخص شود که چرا چنین اطلاعات کاذبی را به مسوولان ارشد کشور ارائه می‌کنند.