گروه صنعت و معدن - مهندس هراتی‌نیک معاون وزیر صنایع و معادن و رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در دیدار از طرح توازن ذوب‌آهن اصفهان و خطوط تولید این شرکت گفت: با توجه به سرمایه‌گذاری بسیار سنگینی که ذوب‌آهن اصفهان در طرح توازن انجام داده با راه‌اندازی این طرح بزرگ صنعتی ظرفیت تولید ذوب‌آهن بیش از ۶۳درصد افزایش می‌یابد.

طرح توازن برای تولید ۴/۱میلیون تن چدن خام تعریف شده است که با ظرفیت ۲/۲میلیون تنی فعلی کل ظرفیت تولید را به ۶/۳میلیون تن خواهند رساند. وی بازسازی و بهسازی در خطوط دیگر تولید ذوب‌آهن اصفهان را مورد تاکید قرار داد و گفت: خوشبختانه این عملیات نیز شروع شده و با اجرای طرح توازن و طرح‌های بازسازی و بهسازی در خطوط تولید ذوب‌آهن اصفهان سال آینده تحول عمده‌ای در این شرکت ایجاد خواهد شد.

در حال حاضر تولید در معدن از فولاد جلوتر است

مهندس هراتی‌نیک درباره تولید معادن به ویژه تولید در بخش سنگ‌آهن گفت: هم‌اکنون تولید در بخش معدن از بخش فولاد جلوتر است.

وی گفت: در شرایط کنونی تولید در بخش معدن کشور به ویژه در سنگ‌آهن حدود ۲۰میلیون تن است در حالی‌که تولید واحدهای فولادسازی در داخل کشور حدود ۱۰‌میلیون تن است که حداکثر ۱۶‌میلیون تن سنگ‌آهن در این زمینه مصرف می‌شود. بنابراین حدود ۴‌میلیون تن مازاد تولید سنگ‌آهن صادر می‌شود و از محل صادرات آن، توسعه معادن و تجهیز آن برای تامین ظرفیت‌های مورد نظر در تولید فولاد در حال انجام است.

سنگ آهن مرکزی و سنگان هم به بورس می‌آیند

به گزارش «معدن و توسعه» وی گفت: ما متعهد هستیم که برنامه ورود به بورس را برای واحدهای فولادسازی و معادن تنظیم کنیم. وی افزود: هم‌اکنون معادن چادرملو و گل‌گهر در بورس هستند و در آینده سهام بخش سنگ‌آهن معدن مرکزی بافق و سنگان هم در بورس ارائه خواهد شد و عملا دو بخش معدن و فولاد در بورس متوازن خواهند شد.

وی تاکید کرد که این توازن در راستای اصل ۴۴ قابل قبول است و توزیع سهام و در اختیار قرار دادن آنها برای عامه مردم از برنامه‌های مورد نظر است.

مهندس هراتی‌نیک ظرفیت تولید فعلی فولاد خام در کشور را طی سال گذشته حدود ۱۰‌میلیون تن ذکر کرد و گفت: در سال جاری براساس ظرفیتی که در اختیار داریم بالای ۵/۱۰‌میلیون تن فولاد تولید خواهیم کرد. وی یادآور شد که فعلا ظرفیت جدیدی نداریم اما با راه‌اندازی طرح توازن (یک‌میلیون و ۴۰۰هزار تن) و طرح توسعه فولاد مبارکه (یک‌میلیون تن) و طرح فولاد هرمزگان، ظرفیت تولید فولاد افزایش پیدا می‌کند.