احسان شادی

۴۵روز است تولیدکنندگان کالاهای پلاستیکی منتظرند قیمت مواد اولیه محصولات پتروشیمی مطابق قانون بودجه ۱۳۸۶ آزاد شود. در این مدت تعدادی از تولیدکنندگان و روسای تشکل‌های استان و سراسری صنعت پلاستیک از مدیران پتروشیمی می‌خواهند قانون بودجه ۱۳۸۶ را اجرا کنند. تا لحظه نوشتن این مطلب اما پاسخی به این درخواست داده نشده و اجرای قانون نیز نادیده گرفته شده است و حتی نمایندگان مجلس قانون‌گذاری نیز در این باره سکوت کرده‌اند. نکته جداب تراژدی جبس کردن قیمت محصولات پتروشیمی، تغییر دیدگاه‌ها و جایگاه دولت و بخش‌خصوصی است. پیش از این هر گاه دولت تمایل خود را برای آزادسازی قیمت محصولات در تملک خویش نشان می‌دهد از سوی تولیدکنندگان تحت فشار قرار می گرفت، اما اکنون تولیدکنندگان در موضع درخواست قرار گرفته‌اند.

یک تولیدکننده صنعت پلاستیک می‌گوید: «ماسود بادآورده نمی‌خواهیم» و البته سخن او از یک تحلیل دقیق بیرون آمده است که تولیدکنندگان واقعی را تحت فشار قرار داده است. تحلیل بر پایه این مساله است که حبس و دولتی نگهداشتن محصولات پتروشیمی موجب رانت خواری گروهی شده است که فقط در حاشیه این بازار و صنعت حضور دارند و محصولات پتروشیمی را بدون اینکه به فرآیند تولید وارد شود دست به دست می‌کنند.

آیا نمایندگان محترم مجلس قانون‌گذاری که دولت را بر اساس قانون بودجه موظف به آزادسازی محصولات پتروشیمی کرده‌اند نمی‌خواهند این قانون اجرا شود؟