پنج شرکت بزرگ معدنی جهان به‌ زودی به صنعت استخراج معادن در زامبیا و جمهوری دموکراتیک کنگو وارد خواهند شد و این امر به احتمال زیاد به صورت خرید یا ادغام خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وضعیت شرکت معدنی کانادایی، استرالیایی Equinox Minerals به دلیل پیش‌بینی قیمت بالای مس در آینده و همچنین توجه شرکت‌های بزرگ معدنی به منطقه کمربندس زامبیا در بازار سهام بسیار مناسب به نظر می‌رسد. شرکت سین‌گروپ پیش‌بینی خود را برای متوسط قیمت مس در سال ۲۰۰۸ به ۵/۳‌دلار بر پوند افزایش داده و همچنین پیش‌بینی خود را برای این رقم در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ را به دو برابر افزایش داده و به ۳‌دلار بر پوند رسانده است. اما در این مدت بخش مس شرکت‌های بزرگی مانندریوتینتو، بی . اچ . پی بیلیتون Xstrata از رشد لازم برخوردار نخواهند بود.

به گفته یک تحلیلگر، در هر حال تمام پنج شرکت بزرگ معدنی جهان به‌ زودی به صنعت استخراج معادن در زامبیا و جمهوری دموکراتیک کنگو وارد خواهند شد و این امر به احتمال زیاد به صورت خرید یا ادغام خواهد بود و این شرکت‌ها واحدهای معدنی کوچک را هدف خرید خود قرار خواهند داد.

مدیرعامل Xstrata Copper هفته گذشته اعلام کرد که این شرکت در صدد خرید پروژه‌های مس با ظرفیت حدود ۱۵۰ تا ۳۰۰‌هزار تن در سال است.

گفته می‌شود که این گروه به‌ویژه آفریقای مرکزی را در نظر گرفته‌اند. اگرچه این شرکت، معدنی را در آفریقا در اختیار ندارد اما سهامدار عمده آن شرکت سرمایه‌گذاری سوییسی Glencore، معادن و یک واحد ذوب مس را در زامبیا در اختیار دارد. این در حالی است که سرمایه‌گذاری در کشور زامبیا به نسبت همسایه خود کنگو از ریسک کمتری برخوردار است.

شرکت Zambezi Resources که به تازگی سهام خود را در بازار استرالیا عرضه کرده است، پروژه‌های اکتشافی مشترکی را با Glencore در زامبیا در دست اقدام دارد.

به گفته مدیر عامل این شرکت بر اساس مفاد قرارداد با شرکت گلنکور، این شرکت مجاز است سهام و امتیازات خود را به شرکت Xstrata منتقل کند.

پروژه ۷۱۵‌میلیون ‌دلاری معدن مس لوم‌وانا، متعلق به شرکت Equinox در زامبیا نیز تا سال آینده با ظرفیت تولید سالانه ۱۷۰‌هزار تن مس در طول عمر ۳۷ ساله آن، به بهره‌برداری خواهد رسید.

Equinox قراردادهایی را برای پیش فروش مس تولیدی خود با شرکت گنلکور و یک واحد ذوب مس چینی امضا کرده و در صدد گسترش تولید خود به اورانیوم از این معدن نیز هست.

به گفته مدیرعامل این شرکت، در سال‌های گذشته چند شرکت برای خرید Equinox ابراز علاقه کرده‌اند، اما هیچ کدام آن‌ها بطور جدی وارد این مسئله نشده‌اند و این شرکت در حالی‌که تمام تمرکز خود را بر روی گسترش پروژه‌های در دست اقدام خود متمرکز خواهد کرد، از دریافت چنین پیشنهاداتی نیز جلوگیری نخواهد کرد.