صنعت آلومینیوم در تصاحب غول‌های میلیارد دلاری

گروه صنعت و معدن- در حالی‌که شرکت معدنی ریوتینتو در حال انجام معامله ۴۴میلیارد دلاری برای خرید شرکت آلکان، یکی از پیشتازان صنعت آلومینیوم جهان است، شرکت بی‌اچ‌پی بیلیتون نیز با انجام یک خرید بزرگ‌تر فاصله زیادی ندارد. همزمان با صحبت‌های نهایی مقامات ریوتینتو برای ارائه پیشنهاد ۴۴میلیارد دلاری به شرکت کانادایی تولیدکننده آلومینیوم، آلکان، شرکت بی‌اچ‌پی بیلیتون نیز در حال بررسی شرایط برای خرید غول آلومینیوم آمریکا آلکوآ، (Alcoa) و یا شرکت Anglo است. البته مسوولان بی‌اچ‌پی به گزینه‌های کوچک‌تری نیز مانند شرکت‌های Oxiana و Zinifex فکر می‌کنند. حتی احتمال دارد بی‌اچ‌پی به صف خریداران شرکت وودساید پترولیوم بپیوندد.

به بازی جدید در صنعت معدن خوش آمدید: اگر به اندازه کافی، بزرگ باشید، می‌توانید ظرفیت تولید را کنترل کنید و قیمت‌ها را در دست خودتان داشته باشید.

تا چند سال آینده دو یا سه شرکت، ۶۰ تا ۷۰درصد از ظرفیت جهانی صنعت معدن را در اختیار خواهند داشت که این قابلیت قدرت زیادی به این شرکت‌ها برای کنترل مستقیم قیمت‌ها می‌دهد.

مالکیت آلکان توسط ریوتینتو، شرکت ریوتینتو را از هشتمین تولیدکننده بزرگ آلومینیوم دنیا به بزرگترین تولیدکننده آلومینیوم جهان تبدیل می‌کند و این باعث افزایش فشار بر روی بی‌اچ‌پی بیلتون و CVRD برزیل برای بهبود جایگاهشان می‌شود.

اگر شرکت بی‌اچ‌پی بیلیتون آلکوا را بخرد، بی‌اچ‌پی شرکت ریوتینتو را پشت سر خواهد گذاشت و بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم دنیا می‌شود.

نتیجه این رقابت سرعت گرفتن ادغام‌ها و در نتیجه بازیکنان بزرگ‌تر در صنعت آلومینیوم و آلومینا است. این شرکت‌ها در مرحله بعدی جایگاه خود را در بخش صنعت مس و در مراحل بعد سایر بخش‌های معدنی تقویت و مستحکم می‌کنند.

در مورد Alcoa، بیشتر اعضای هیات مدیره ۶۰ ساله هستند و هر کسی که آلکوا را بخرد باید اعضا را در مقامی به همان اندازه حفظ کند و یا در کوتاه‌مدت اعضای جدیدی برای جایگزینی آنها پیدا کند. هیات مدیره آلکوا حتی مسن‌تر هم هستند و افرادی ۷۰ساله نیز در آن عضویت دارند که این مساله ریسک زیادی در خرید آلکوا به‌وجود می‌آورد.

اگر بی‌اچ‌پی آلکوا را در اختیار بگیرد، مطمئنا مشکلات زیادی برای یکپارچه کردن هیات‌مدیره خواهد داشت که این مشکلات ناشی از تفاوت سنی بالای مدیران آلکوا و مقامات به تازگی جوان شده بی‌اچ‌پی خواهد بود.

بی‌اچ‌پی دارای یک مدیرعامل جوان جدید به نام ماریوس کلوپرس است و در طول ۷ ماه گذشته تغییرات زیادی در مقامات بالای این شرکت انجام گرفته است.

این تغییرات شامل هیات مدیره بخش فولاد سخت و رییس اجرایی آن کریس لینچ، مشاور حقوقی و رییس امور خارجی شرکت جان فیست، هیات مدیره بخش انرژی Phil Aiken، رییس اجرایی بی‌اچ‌پی و تعدادی از اعضای رده بالای دیگر بی‌اچ‌پی مثل مایک سالامون و باب کریک‌بای می‌شود. اگرچه تغییرات در رده‌های مختلف چیز بدی نیست، این تغییرات شرکت را در معرض ریسک و خطرات فراوانی قرار می‌دهد.

به هرحال باید منتظر بود تا معلوم شود سرانجام این ادغام‌ها و خریدهای بزرگ چگونه بخش معدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.