خروج هواپیماهای «ام.دی» از ایران

گروه صنعت و معدن - هواپیماهای مسافربری ام. دی (MD) در حال خروج از شرکت‌های هواپیمایی داخلی هستند. به تازگی سه فروند هواپیمای اجــاره‌ای بوئینــگ ام.دی (MC Donnell Douglas) پیش از اتمام دوره اجاره از شرکت ایران ایرتور خارج شده‌اند که به‌گفته مهدی صادقی مدیرعامل این شرکت، خروج این هواپیماها به سبب اعمال فشار از طرف دولت آمریکا بوده است.

صادقی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرگزاری فارس خبر داده که ام.دی‌های ترکیه‌ای مجبور به ترک ایران شده‌اند چرا که آمریکا اعلام کرده که از فروش قطعات مورد نیاز به کشورمان امتناع خواهد کرد.

ام‌دی‌های کیش‌ایر

هواپیماهای MD از ۴ سال پیش به این سو، وارد خطوط پروازی ایران شده‌اند. شرکت کیش ایر، نخستین شرکتی داخلی بود که اقدام به «لیزینگ» این نوع هواپیماها از بلغارستان کرد. این شرکت تا پیش از فشارهای اخیر، توانست ۷ فروند بوئینگ ام.دی را به شیوه اجاره به شرط تملیک تحویل گیرد. هر چند یکی از همین هواپیماهای مسافربری در بدو فعالیت خود به سبب بروز مشکلی در چرخ‌ها ، زمین‌گیر (Granded) شد اما شش فروند مابقی، که از ایمنی بالایی هم برخوردار بودند - همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دادند. اما از هفته‌های اخیر برنامه بازگشت به سرزمین اصلی (بلغارستان) را در پیش گرفته‌اند. تاکنون بیش از نیمی از ام.‌دی‌های کیش‌ایر، خاک ایران را به مقصد بلغارستان ترک کرده‌اند و مابقی نیز در انتظار خروج هستند.

مدیرعامل ایران‌ ایرتور، در گفت‌وگوی خود با خبرگزاری فارس، به این نکته نیز اشاره کرده و گفته است: فشارهای آمریکا سبب شده کیش‌ایرو کاسپین، مجبور به پس دادن بوئینگ‌های تحویلی شوند.

اظهار بی‌اطلاعی ترک‌ها

در این شرایط ترکیه، اعمال فشار مقام‌های آمریکایی به آن کشور را رد کرده و در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس، گفته است: بازپس‌گیری پیش از موعد هواپیماهای اجاره‌ای از ایران سیاسی نبود و دولت ترکیه با تحریم صنعت هوایی ایران از سوی آمریکا هیچ ارتباطی ندارد.

وزیر حمل‌و‌نقل ترکیه با اظهار بی‌اطلاعی از موضوع برگرداندن هواپیماهای اجاره‌ای شرکت ایران‌ایرتور توسط این کشور، اظهار داشت: به دلیل خصوصی بودن تمام شرکت‌های هواپیمایی ترکیه، دولت قادر به تعیین تکلیف و خط‌مشی برای این شرکت‌ها نیست.

وی افزود: بنابراین اجاره دادن و یا فروختن هواپیما به هر کشوری توسط شرکتهای هواپیمایی ترکیه‌ای تنها بستگی به سیاست داخلی آن شرکت‌ها دارد و آنها در انتخاب طرف‌های تجاری خود به صورت کاملا مستقل عمل می‌کنند.

وزیر حمل و نقل ترکیه با اشاره به امضای قراردادهای مهم در زمینه‌های انرژی و حمل و نقل در روزهای گذشته میان دو کشور، روابط بین ایران و ترکیه را بسیار مناسب و رو به رشد توصیف کرد و گفت: امکان گسترش این روابط در آینده نیز فراهم است ولی بحث هواپیما مسئله‌ای است که بنا به علل گفته شده خارج از توافق‌های میان دولت‌ها است.

ترکیه در هفته گذشته توانست با امضای قراردادی، اجرای سه فاز توسعه‌ای پارس جنوبی را در اختیار بگیرد.

این کشور برای نخستین بار است که خود را در میان شرکت‌های بزرگ گازی دنیا، در پارس‌جنوبی می‌بیند.

ترکیه ۶سال پیش نخستین هواپیماهای مسافری خود را (ایرباس) در اختیار ایران قرار داده که البته مشکلات ناشی از قدیمی بودن هواپیماها، انتقادهای بسیاری در سطح رسانه‌ها پدید آورد.

در گام بعدی، در سال ۸۵ نیز تعدادی هواپیما وارد خطوط هواپیمایی ایران کرد که همراه با کلیه خدمه پروازی بود.

این کشور اکنون با فشارهای سیاسی، در حال پس‌گیری هواپیماهای خود است.

مقامات کشورمان، البته برای مقابله با این امر، آلترناتیوهایی تدارک دیده‌اند. در روزهای گذشته خبر خرید هواپیما از چک و دیگر کشورهای اروپایی منتشر شده است.

هر چند پیش از آن نیز ایران توانسته بود دو فروند ایرباس ۳۰۰، خریداری کند.

علاوه بر این، بحث خرید هواپیمای مسافربری از کشورهای شرق آسیا نیز روی میز قرار دارد.

وزیر راه: ازآمریکا شکایت می‌کنیم

وزیر راه و ترابری گفت:شکایت خود را از قانون‌شکنی آمریکا نسبت به تحریم صنایع هوانوردی ایران در تمام مراجع بین‌المللی ذی‌صلاح از جمله ایکائو مطرح می‌کنیم.

محمد رحمتی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه تحریم صنعت هوانوردی ایران از سوی آمریکا نشاندهنده دشمنی این کشور با ملت ایران است، اظهار داشت: براساس قوانین بین‌المللی به‌دلیل به خطر افتادن جان مسافران هوایی هیچ کشوری حق چنین کاری ندارد.

وی تصریح کرد: این قانون به این دلیل در دنیا لازم‌الاجرا شده است که امکان مسافرت اتباع دیگر کشورها نیز با ایرلاین تحریم شده وجود دارد. وزیر راه و ترابری در عین حال تاکید کرد: با وجود این اقدامات دولت آمریکا، امنیت پرواز ایرلاین‌های کشور پس از گذشت ۲۷ سال از انقلاب و اتکا به نیروهای توانمند داخلی به هیچ وجه کاهش نداشته است.

رحمتی خاطرنشان کرد: با این وجود به منظور احقاق حقوق ملت ایران از تمام راه‌های ممکن، به مجامع بین‌المللی به خصوص ایکائو شکایت می‌کنیم.

وی در پایان گفت: سازمان هواپیمایی کشوری موظف به اتخاذ تمام راه‌های قانونی به منظور برون‌رفت از وضعیت موجود است و این کار را با جدیت در دستور کار خود دارد.