گروه صنعت ومعدن- قرار است گروه مشترک کاری ایران ـ ترکیه، مسائل اجرایی و جزئیات قراردادی تفاهمنامه ایران ـ ترکیه را تا یک ماه آینده تعیین کنند.

نصرت‌ا... سیفی، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران، در گفت‌وگو با «ایسنا»، با بیان این مطلب اظهار کرد: در این زمینه نشست وزرای ایران و ترکیه نیز تا اواخر آگوست انجام خواهد شد که لازم است پیش از آن گروه کاری به نتیجه برسد. وی افزود: در مذاکرات طولانی و فشرده اخیر علاوه بر گرفتن حق ترانزیت گاز ترکمنستان به ترکیه و همچنین حق ترانزیت گاز ایران به اروپا با توجه به علاقه‌مندی ترکیه برای سرمایه‌گذاری در سه فاز پارس جنوبی قرار شد این توافق تحت شرایط قرارداد‌های بیع متقابل انجام شود.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران درباره چگونگی انتقال گاز از عسلویه به ترکیه و احتمال ساخت خط لوله‌ای جداگانه تصریح کرد: راه‌های عملی شدن قرارداد در گروه کاری بررسی خواهد شد.

وی با اشاره به نتیجه مذاکرات با ترکیه برای انتقال گاز ایران به سوئیس، خاطرنشان کرد: در این تفاهم‌نامه همه مسائل دیده شده و صادرات گاز ایران به همه کشور‌های اروپایی را در بر می‌گیرد.

سیفی با تاکید بر این که هنوز مذاکرات دو کشور هند و پاکستان بر سر حق ترانزیت گاز در خط لوله صلح تکمیل نشده است، گفت: احتمالا نشست سه جانبه بعدی که قرار است تا پایان جولای در ایران انجام گیرد، برگزار شود، در این زمینه معمولا مذاکرات تا روز‌های پایانی ادامه می‌یابد.

در روزهای اخیر وزیر نفت ایران و وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه تفاهم‌نامه اولیه‌ای را برای صدور مجوز ترانزیت گاز ایران به اروپا، ترانزیت گاز ترکمنستان به ترکیه و توسعه سه فاز پارس جنوبی از سوی کشور ترکیه به امضا رسانده‌اند.