محمدصادق جنان‌صفت

مطرح کردن و در کانون توجه قرار دادن برخی مسائل اقتصادی به روش‌های گوناگون از جمله نوشتن، سخنرانی کردن و برپایی همایش‌های ملی، حتی اگر بوی تکرار دهد به دلیل اهمیت آنها و تاثیری که بر آینده این مرز و بوم می‌گذارد، فایده دارد و باید بر آن اصرار کرد.

به نظر نگارنده چگونگی سرمایه‌گذاری در فرآیند اکتشاف، استخراج، فرآوری و صادرات گاز طبیعی ایران بدون تردید یکی از مهمترین مسائل ملی ایران است. واقعیت این است که در آینده نه چندان دور انرژی حاصل از سوخت گاز طبیعی و فرآورده‌های آن جایگزین انرژی حاصل از سوخت نفت خام و مشتقات آن خواهد شد.

تقاضای موثر آتی برای این فرآورده در دنیا روندی فزآینده را تجربه می‌کند و در صورت تداوم وضعیت فعلی، رشد تقاضا برای آن ثبات و پایداری خواهد داشت.

در حال حاضر به جز ایران که به دلایل گوناگون در فرآیند اقتصاد و صنعت گاز طبیعی گام‌های آهسته‌ای برداشته است، رقبای ایران به ویژه روسیه، الجزایر و قطر و حتی‌ ترکمنستان در مسیر تسخیر بازارهای فعلی و آتی، سرمایه‌گذاری‌های مالی و سیاسی داخلی و خارجی قابل توجهی انجام داده و می‌دهند.

ایران اما در ابتدای این مسیر قرار دارد و باید با چشم‌هایی باز و گوش‌هایی تیز داشته باشد و با درس گرفتن از رفتار رقبا و مشتریان راه درست را انتخاب کند.

موضوع گاز چیزی نیست که مربوط به این یا آن دولت، مجلس اصولگرا یا مجلس اصلاح‌طلب و این حزب یا آن حزب باشد و یک مساله ملی است که باید درباره آن دقت کافی کرد.

بهره‌برداری کارآمد و به نفع مردم از این ثروت طبیعی را نباید به سیاست خارجی کوتاه‌مدت گره‌زد و آن را در چنبره مناسبات میان کشورهای گوناگون و ایجاد معادلات چند مجهولی گرفتار کرد.

فرض بر این است که جامعه ایرانی باید بیشترین و کارآمدترین بهره‌برداری از این ثروت متعلق به خویش را داشته باشد. افتادن در دام‌هایی که سرانجام آن نامشخص نیست به ویژه در عرصه استفاده از گاز طبیعی ایران راه صوابی نیست. هر فعالیتی در مسیر محقق کردن این هدف ملی قابل تقدیر است و باید حضور وزیر نفت ایران در ترکیه را به فال نیک گرفت.