گروه صنعت و معدن- یوسف بهمن‌آبادی: قوانین مربوط به سازمان دامپزشکی، در شرایطی که ناگزیر از ورود به تجارت جهانی هستیم، نیازمند بازنگری و تدوین در راستای نیازهای جدید است.

جواد رجبی‌راد، رییس هیات‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان داروهای دامی با اعلام این مطلب اظهار کرد: با توجه به اینکه قوانین سازمان دامپزشکی در سال ۱۳۵۰ براساس قوانین فرانسه تهیه شده است جوابگوی نیازهای امروزی نیست. وی تصریح کرد: متاسفانه این سازمان در وزارت جهاد کشاورزی ادغام شده است در حالی که آن وزارتخانه با حوزه کشاورزی و جنگل‌داری در ارتباط است و با پزشکی همخوانی ندارد و بنابراین سازمان دامپزشکی نیازمند استقلال است.

رییس هیات‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان داروهای دامپزشکی با اشاره به اینکه ایران یکی از بهترین دامپزشکی‌های منطقه را دارا است گفت: کشورهای همجوار نظیر ترکیه، عربستان، عمان، ترکمنستان، قزاقستان، عراق، پاکستان و غیره از نظر بهداشت دامی در سطح ما نیستند. ما توانسته‌ایم با پاک نگه‌داشتن مرز‌ها، تا حدود زیادی از ورود آلودگی به کشور جلوگیری کنیم.

دولت وام‌های طولانی‌مدت اعطا کند

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم به تجارت جهانی بپیوندیم، کارخانه‌های ما باید بازسازی و ماشین‌آلات آن به روز شوند و برای این کار، نیاز است وزارتخانه‌های ذی‌ربط وام‌های طولانی‌مدت با بهره‌های یک رقمی در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند تا اعضای کارخانه‌ها را برای صادرات بازسازی کنند. وی با بیان اینکه کارخانه‌های تولید دامی ما سه برابر نیاز فعلی است گفت: باید بستری فراهم شود تا مازاد تولید را صادر کنیم.

رجبی‌‌راد گفت: بانک کشاورزی که تامین‌کننده منابع مالی اعضا است از ابتدای امسال، اعتبارات اسنادی دیداری را تنها در قبال وثیقه ملکی گشایش می‌کند.

با توجه به اینکه کشورهای خارجی چند بانک ایران را قبول دارند این امر موجب شده اعتبارات مواد اولیه و جانبی باز نشود و در تولید تاخیر ایجاد کند. علاوه بر این، با توجه به تمرکز حساب‌های بالای سالانه در بانک کشاورزی، مشکلاتی برای اعضا به وجود آورده است.

وی افزود: این امر همچنین باعث تغییر گرایش شرکت‌ها از بانک کشاورزی به سایر بانک‌ها شود.