رشد 45درصدی سرمایه‌گذاری در صنایع معدنی

گروه صنعت و معدن- رشد سرمایه‌گذاری در بخش صنایع معدنی در سال گذشته از ۴۵درصد فراتر رفت.

در سال ۸۵ میزان سرمایه‌گذاری در این بخش به ۲۰هزار و ۸۳۹میلیارد ریال رسید. این در حالی است که رقم سرمایه‌گذاری شده در سال ۸۴ تنها ۱۴هزار و ۳۸۴ بوده است. به گزارش هفته‌نامه «معدن و توسعه» در سال گذشته همچنین تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده از رشد ۱/۳۹درصدی برخوردار شد. تعداد پروازهای صادر شده در سال ۸۵ به ۱۹۲۶ فقره رسید.

بخش صنایع معدنی در حال حاضر ۱۳/۲۳درصد از شاغلان کل واحدهای صنعتی را در خود جای داده است. تعداد شاغلان این بخش در انتهای سال ۸۵ به ۴۱۱هزار و ۸۳۲ نفر رسید.

از سوی دیگر آمار صادرات این بخش نشان می‌دهد، در سال گذشته ارزش صادرات کل صنایع معدنی از مرز ۱/۳میلیارد دلار فراتر رفت. در این میان آهن‌آلات و فولاد با در اختیار داشتن ۱/۱میلیارد دلار از این رقم، بیشترین ارزش صادرات صنایع معدنی را به خود اختصاص دادند.

پس از آهن و فولاد، صنایع معدنی با ۹۵۴ میلیون دلار و فلزات غیر آهنی با ۸۲۷میلیون دلار صادرات در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. در این میان فرآورده‌های معدنی تنها توانستند ۱/۲۲۹میلیون دلار محصول به خارج کشور صادر کنند.

ارزش کل صادرات این بخش نسبت به مدت مشابه سال ماقبل (۸۴) از رشد ۳/۳۹درصدی برخوردار شد. در همین حال وزن صادرات صنایع معدنی نیز با رشد ۳/۲۱درصدی همراه شد.