تنزل دو پله‌ای صادرات آهن آلات

گروه صنعت و معدن- بنزین در دو ماه نخست امسال بیشترین سهم واردات کالا به کشورمان را به خود اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار ما، گزارش‌های آماری گمرک نشان می‌دهد در دو ماه ابتدای بهار بیش از ۷۰۱میلیون دلار از این ماده سوختنی به کشور وارد شده است. بنزین با این میزان واردات ۹/۹درصد از ارزش کل واردات را در اختیار گرفت. پس از آن شمش آهن و فولاد در رتبه دوم واردات ایستاد. بر اساس گزارش‌های گمرک در این مدت قند و شکر جزو اقلام عمده وارداتی اعلام شده است و این امر نشان از تداوم رشد واردات این ماده غذایی می‌دهد.

از سوی دیگر به رغم آن که شمش آهن و فولاد در واردات رتبه دوم را به خود اختصاص داده، اما در صادرات حداقل با ۲پله نزول به جایگاه چهارم رسیده است.

صادرات این محصولات در فروردین و اردیبهشت امسال تنها به ۷۰میلیون دلار رسید که ۶/۳درصد از کل صادرات غیر نفتی را شامل می‌شود.

در سال‌های گذشته صادرات آهن و فولاد همواره در رتبه‌های اول و دوم قرار داشت اما به دنبال منع کارخانه‌های بزرگ از صادرات، جایگاه این فلزات در صدور کالاهای غیر نفتی، تنزل یافته است.

پسته دوم شد

در دو ماه نخست امسال میعانات گازی، پسته و مغز پسته و هیدروکربورهای بودار، رتبه‌های اول تا سوم را در صادرات غیر نفتی در اختیار گرفتند. در این مدت میعانات گازی ۴۸۲، پسته و مغز پسته ۳/۱۱۸و هیدروکربورها ۸/۷۵ میلیون دلار محصول به بازارهای خارجی روانه کردند.

افت ۱۷درصدی صادرات

کل صادرات غیر نفتی دو ماه امسال به ۲میلیارد و ۸۱میلیون دلار رسید که ۳/۱۷درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرد. این در شرایطی است که واردات در همین مدت از ۷میلیارد و ۵۵میلیون دلار عبور کرد که این رقم ۱۷درصد بیش از واردات ۲ماه نخست سال ۸۵ بوده است.