افزایش 70درصدی تولیدات پتروشیمی پارس نسبت به پارسال

مدیر عامل پتروشیمی پارس گفت: ارزش تولیدات سه ماه سال اول جاری این مجتمع به ۱۰۰میلیون دلار رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی اصغر زرافشان در بازدید خبرنگاران از مجتمع‌های پتروشیمی پارس جنوبی اظهار داشت: میزان تولید مجتمع پتروشیمی پارس در سه ماه نخست سال‌جاری به ۱۸۰هزار تن رسیده که در قیاس با ۳ ماه اولیه سال ۸۵ با ۷۰درصد رشد همراه بوده است. وی تصریح کرد: مجموع تولید این مجتمع به ۳۶۰هزار تن رسید که فقط در سه ماه اول سال ۸۶ میزان تولیدات به ۱۸۰هزار تن رسیده و ارزش آن ۱۰۰میلیون دلار است.

وی گفت: ارزش محصولات واحد اتان مجتمع پتروشیمی پارس سالانه ۹۵۰میلیون دلار است.

وی افزود: سالانه حدود ۲۰میلیون تن خوراک گاز این مجتمع از فازهای یک، دو و سه پارس جنوبی تامین می‌شود که از این ۲۰میلیون تن خوراک، بیش از ۳میلیون و ۳۰۰هزار تن محصول تولید می‌شود.

زرافشان در ادامه گفت: اتان تولیدی این مجتمع به عنوان خوراک پتروشیمی آریاساسول از طریق خط لوله به این مجتمع فرستاده می‌شود.

افتتاح ۱۳ واحد بزرگ پتروشیمی در کشور تا پایان سال‌جاری ۱۳ واحد بزرگ پتروشیمی در کشور افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با راه اندازی این واحدها میزان ارزآوری پتروشیمی با حدود صد در صد افزایش از ۳‌میلیارد دلار به ۷/۵‌میلیارد دلار می‌رسد.

همچنین تا پایان سال ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ۱۸‌میلیون تن افزایش می‌یابد و به ۳/۳۰ میلیون تن می‌رسد.

بنابراین گزارش، قرار است تا پایان سال طرح‌های غدیر ۱، برزویه، فناوران، جم، آریا ساسول، لاله، رازی، کرمانشاه، تندگویان ۲، کارون، غدیر۲، زاگرس ۲ و واحدهای اتیل بنزن و منومر استایرن پتروشیمی پارس افتتاح شوند. همه این طرح‌ها بیش از ۹۰‌درصد پیش رفته‌اند و به نوبت تا پایان سال افتتاح می شوند. در حال حاضر پتروشیمی برزویه بزرگترین واحد آروماتیکی جهان، پتروشیمی غدیر با ظرفیت تولید یک‌میلیون و ۱۵۰ هزار تن و پتروشیمی فناوران آماده افتتاح هستند.