کانون عالی کارفرمایان ایران روز گذشته درباره دستمزد کارگران در سال ۸۶ بیانیه‌ای صادر کرد.به گزارش روابط‌عمومی این کانون، در این بیانیه آمده است: تجربه جامعه‌های بشری و نتایج مطالعات و تفکر اندیشمندان جهان نشان می‌دهد خوشبختی و سعادت مادی مردم یک جامعه، زمانی افزایش می‌یابد و پایدار می‌شود که همه افراد آن جامعه به کار کردن احترام بگذارند.

درآمد حاصل از کار و اندیشه پایان‌ناپذیر است و می‌تواند همواره وجود داشته باشد.

جامعه ایرانی نیز نشان داده است در صورت وجود شرایط و وضعیت مساعد، یک جامعه اهل کار است. ایران خوشبختانه دارای منابع غنی نفت و گاز است که می‌تواند پشتوانه مفید و کارآمدی برای ایجاد کار و تولید ثروت باشد.

جوامع کارگری و کارفرمایی ایران و نهاد دولت می‌توانند و باید فضای مناسب برای ایجاد و اصالت دادن به کار را فراهم کنند، تا همانند جامعه‌های دیگر که بیشترین درآمد را از فعالیت و کار به دست می‌آورند، رفاه مادی و تامین منافع خود را وابسته به کار و فعالیت کنند.

این اتفاق در چه صورتی رخ می‌دهد؟ در اصالت دادن به کار و بهبود فضای کسب و کار.

در ادامه بیانیه، تصریح شده است: بدون تردید فضای مناسب برای کسب و کار زمانی پدیدار می‌شود که کارگران، کارفرمایان و دولت در یک تعامل همه‌جانبه و مبتنی بر درک متقابل، برای استحصال و ارتقای منافع ملی، دوش به دوش هم فعالیت وکار را دستمایه سازگار شدن روابط فی‌مابین قرار دهند.

کارفرمایان می‌دانند بدون وجود کارگران و کارکنان کارآمد، سرمایه آنها راکد خواهد ماند و درآمد و سودی نصیب آنها نخواهد شد.

از طرف دیگر جامعه کارفرمایان ایرانی درک عمیقی از خواسته‌ها و نیازهای کارگران دارند و می‌دانند اگر رضایت نسبی آنها را به دست نیاورند، فعالیت مستمر نخواهند داشت.

کارفرمایان ایرانی با این درک دقیق است که می‌‌پذیرند میزان مزد دریافتی کارگران باید متضمن برطرف کردن نیازهای مادی‌ آنها باشد.

از طرف دیگر جامعه کارگران اصیل و زحمتکش ایرانی به این درک رسیده‌اند که در غیاب سرمایه‌گذاری کافی و رو به رشد که توسط کارفرمایان تامین می‌شود اصولا کاری وجود نخواهد داشت تا آنها مزدی دریافت کنند. نهاد دولت نیز به دلیل میزان اختیارات، وظایف و توانایی مادی خویش باید نقش حاکمیتی را در جهت دفاع از حقوق عامه و افزایش درجه سازگاری دو شریک اجتماعی خود به کار گیرد. با توجه به آنچه در بالا نگاشته شد کانون عالی کارفرمایان ایران تمایل دارد چند نکته را درباره دستمزد ۱۳۸۶به اطلاع افکار عمومی، ‌جامعه کارگری و مسوولان دولتی برساند.

۱ - رفتار و گفتار همه طرف‌های مرتبط و ذی‌نفع درباره دستمزد ۱۳۸۶ باید منطبق با واقعیت‌های اقتصادی و اجتماعی امروز کشور باشد. دامن زدن به التهاب‌ها و ناسازگاری‌ها در این باره فایده ملموسی برای جامعه کارگری، جامعه کار فرمایی و دولت نخواهد داشت. البته اظهار نظر کارشناسانه و بر پایه واقعیت‌های اقتصادی از سوی مسوولان، نهادها و تشکل‌های قانونی،‌کارشناسان، اقتصاددانان و صاحب‌نظران می‌تواند به تصمیم در مورد تعیین حداقل دستمزد سال ۱۳۸۶کمک کند.

۲ - کانون عالی کارفرمایان ایران با توجه به آنچه در این نوشته مورد توجه قرار گرفته است و با هدف روشن شدن همه زاویه‌ها و گوشه‌‌های مربوط به تعیین دستمزد سال ۱۳۸۶، آمادگی دارد با مسوولان و مدیران نهادهای ذی‌نفع در این عرصه تعامل مثبت برقرار نماید، تا به نقطه مطلوب در مسیر تعیین دستمزدهای سال ۱۳۸۶رسیده و در حد مقدورات و محدودیت‌‌ها تصمیم مناسب و کارسازی را اتخاذ کند.

افزایش تولید، رشد منافع ملی و بالنده شدن رفاه جامعه از طریق تعامل، تفاهم و سازگاری حاصل می‌شود. کانون عالی کارفرمایان ایران با تمام وجود آماده همدلی و تعامل مثبت برای رسیدن به نظری مشترک و مقبول است. بر ما منت گذاشته نظرات مکتوب خود را به شماره نمابر ۲۲۲۰۲۱۱۱ تهران، در خصوص حداقل دستمزد سال ۱۳۸۶، ارسال فرمایید.