در‌حال‌حاضر برای جلوگیری از افزایش قیمت محصولاتی مثل سیب‌زمینی و گوجه فرنگی باید واردات صورت گیرد ولی نه به بهای اینکه همراه این واردات، آفت نیز وارد کشور شود.

عیسی کلانتری، دبیرکل خانه کشاورز، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه افزایش قیمت محصولاتی از قبیل سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی به دلیل از دست دادن فرصت‌ها و نبود برنامه‌ریزی صحیح است، افزود: 3ماه پیش ، پیش‌بینی می‌کردیم که قیمت سیب‌زمینی در شب عید به کیلویی 1000‌تومان هم برسد ولی مسوولان در صحبت‌های خود عنوان می‌کردند قیمت این محصولات به بیش از کیلویی 300‌تومان هم نخواهد رسید.
او افزود: زمانی که کشاورزان می‌خواهند در حد محدودی بذر سیب‌زمینی وارد کنند، وزارت جهاد کشاورزی به دلیل مسایل قرنطینه‌ای از وارد شدن غده سیب‌زمینی جلوگیری می‌کند و این در حالی است که اکنون باید ده‌ها و صدها هزار تن از این محصولات بدون قرنطینه وارد کشور شود که این نتیجه تصمیمات غلطی است که متولیان در کشور می‌گیرند.
کلانتری با اشاره به اینکه تولید همه محصولات قربانی خودکفایی گندم شده است، ادامه داد: با کاهش عملکرد در تولید سیب‌زمینی و نداشتن بذر مناسب، مشخص بود که امسال تولید کمی خواهیم داشت و باید برای آن برنامه‌ریزی مناسبی صورت می‌گرفت، ولی به دلیل کوتاهی وزارت بازرگانی و کشاورزی اکنون با افزایش بی‌رویه قیمت سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی مواجه هستیم.