تاتا استیل مجوز سرمایه‌گذاری 4/1میلیارد دلاری را گرفت

گروه صنعت و معدن- شرکت تاتا استیل هند، بزرگ‌ترین مجوز سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت فولاد ایران را نصیب خود کرد. به گزارش خبرنگارما ، براساس مجوزی که به تازگی به امضای دکتر داوود دانش‌جعفری وزیر اقتصاد کشورمان رسیده، تاتا استیل، ۴/۱میلیارد دلاری برای احداث کارخانه فولاد در ایران سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

این شرکت در هفته‌ها و ماه‌های گذشته از جمله خبرسازترین شرکت‌های خارجی در این صنعت بوده که تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران داشته است.

تاتا پیش از این تفاهمنامه‌ای برای تولید فولاد در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی (استان هرمزگان) به امضا رسانده بود و اکنون توانسته مجوز رسمی برای تولید ۲میلیون تن فولاد را دریافت کند.

سه شرکت از سرزمین عجایب

تاتا استیل تنها شرکت از سرزمین عجایب (هندوستان) نیست که آماده سرمایه‌گذاری در هرمزگان شده بلکه اسار و جیندال از آن کشور نیز در دو سال گذشته برای سرمایه‌گذاری در صنایع فولاد کشورمان اعلام آمادگی کرده‌اند. این دو شرکت در خلال مدت یادشده برای نشان دادن عزم خود، تفاهمنامه‌هایی با وزارت صنایع و معادن امضا کرده بودند. اما تاکنون این تاتا استیل بوده که بزرگ‌ترین حجم سرمایه‌گذاری را از آن خود کرده است.

تاتا اخیرا اعلام کرده، تولید فولاد خام خود را تا سال ۲۰۱۰ به ۱۵میلیون تن افزایش خواهد داد که این رقم سه برابر رقم کنونی تولید این شرکت است.

تاتا کم‌هزینه‌ترین کارخانه را می‌سازد

مدیرعامل تاتا، در مورد سرمایه‌گذاری در ایران تاکید کرده است که با توجه به مساعد بودن شرایط سرمایه‌گذاری در ایران، کارخانه‌های فولاد این شرکت، در زمره کم‌هزینه‌ترین پروژه‌های فولاد دنیا خواهند بود. از سوی دیگر گفته می‌شود این شرکت قرار است، در زمینه اکتشاف و استخراج معادن سنگ‌آهن نیز با ایران همکاری کند و بخشی از نیاز خود به سنگ‌آهن را از معادن داخل ایران تامین کند.

تاتا مدتی است که در حال گسترش قلمرو خود در برخی از نقاط جهان است. این شرکت مدتی است که درصدد خریدیک شرکت بزرگ فولادی(کوروس) است.

از سوی دیگر اسار دیگر شرکت فولادی هند همراه با تاتا استیل گفته بود، در نظر دارند تولید فولاد خام خود در هرمزگان را به مرز ۱۰میلیون تن برسانند. اسار برای اجرای طرح‌های خود، با یک شرکت ایرانی ادغام شده و با نام اسار پارس مشغول به فعالیت شده است. این شرکت زمین لازم را برای اجرای نخستین طرح خود در منطقه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس دریافت کرده است و در گام نخست برنامه تولید ۵/۱میلیون تن شمش را به اجرا درمی‌آورد اسار پارس قرار است تولید را به ۵/۴میلیون تن (۳واحد ۵/۱میلیون تنی) افزایش دهد.

جیندال

در همین حال، شرکت جیندال هند نیز تاکنون توانسته برای تولید ۲میلیون تن فولاد خام تفاهمنامه‌ای با وزارت صنایع و معادن به امضا برساند. جیندال اعلام کرده برای این منظور یک‌میلیارد دلار سرمایه وارد ایران خواهد کرد.