گروه صنعت ومعدن: همان‌طور که ماه گذشته رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرده بود نسبت به اینکه «طرح رفع موانع تولید» تا پایان سال به تصویب برسد، این طرح عصر روز سه‌شنبه در کمیسیون مربوطه به تصویب رسید. طرح رفع موانع تولید و سرمایه گذاری صنعتی پس از گذشت یکسال از تقدیم آن به مجلس در کمیسیون صنایع و معادن به تصویب رسید. این کمیسیون اجرای آزمایشی این طرح را به مدت پنج سال پیشنهاد کرد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی‌در گفت‌وگو با خبرگزاری «مهر»، با اشاره به تصویب طرح رفع برخی از موانع تولید و سرمایه‌گذاری صنعتی در کمیسیون صنایع و معادن در عصر روز سه‌شنبه، گفت: این طرح در ۱۳ ماده به تصویب اعضای کمیسیون صنایع و معادن رسید.محمدرضا سجادیان، با بیان اینکه براساس اصل ۸۵ قانون اساسی مجلس تصویب این طرح را به کمیسیون صنایع و معادن تفویض کرد، افزود: طرح‌هایی که شامل اصل ۸۵ می‌شوند برای یک دوره آزمایشی خاص هستند.

به گفته وی، کمیسیون صنایع ومعادن اجرای آزمایشی این طرح را به مدت پنج سال پیشنهاد کرد که تایید زمان آن پس از تصویب در صحن علنی مجلس به شورای نگهبان خواهد رفت که در پایان برای اجرایی شدن به دولت ابلاغ می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن اظهارامیدواری کرد که طی سال آینده آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های طرح رفع برخی از موانع تولید و سرمایه‌گذاری صنعتی، اجرایی شود.وی حمایت از صادرات صنعتی را یکی از مواد این طرح برشمرد که براساس آن دولت موظف شده جوایز صادراتی صادرکنندگانی که در امر صادرات تلاش می‌کنند را در موعد مقرر پرداخت کند.

سجادیان کاهش عوارض دریافتی از تولیدکنندگان موضوع قانون تجمیع عوارض از ۳ به ۲‌درصد را از دیگر مواد این طرح برشمرد و گفت: این اقدام کمکی بزرگ به بخش تولید کشور خواهد بود.

وی کاهش حق بیمه کارفرما به ۱۳‌درصد طی برنامه چهارم توسعه اقتصادی کشور را از جمله مواد این طرح دانست و افزود: این کاهش کمکی به بخش تولید کشور است.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی‌ به اصلاحات در قانون و مقررات استاندارد در این طرح اشاره و تصریح کرد: مقرر شد تا از ابتدای سال ۸۶ نظارت بر اجرای استاندارد کالاها و خدمات (به غیر از دارو) برعهده موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی کشورقرار گیرد تا از موازی کاری جلوگیری شود.

به گفته وی، براساس این طرح شورای اقتصاد موظف است تا نرخ برق واحدهای صنعتی را کاهش دهد.سجادیان تصریح کرد: همچنین براساس این طرح دولت مکلف است تامین گاز واحدهای صنعتی را در اولویت قراردهد و راهکارهایی اتخاذ نماید تا نرخ آن همانند برق کاهش یابد.وی خاطرنشان کرد: براساس این طرح دولت مکلف است تا اصلاح قانون کاراز سوی وزارت کار و امور اجتماعی براساس برنامه چهارم توسعه صورت گیرد و قانون جدید هرچه زودتر به مجلس تقدیم شود.عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: براساس این طرح مقرر شد تا برای تسهیل در پرداخت‌های صنعتی از حساب ذخیره ارزی راهکارهایی اتخاذ شود تا در صورتی که طرح‌هایی که مجموع ارزش وثایق و آورده سرمایه گذاری بیش از ۵۰‌درصد کل سرمایه گذاری باشد بانک با وثیقه گرفتن کل طرح تسهیلات لازم را پرداخت کند.

به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد، پیش از این رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص طولانی شدن مراحل بررسی و تصویب طرح گفته بود: به دلیل حساسیت طرح رفع موانع تولید، مجلس با دقت بیشتری آن را بررسی می‌کند.

کلیات طرح «رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری صنعتی» اسنفد‌ماه سال گذشته تصویب شد. مسائل مطرح شده در این طرح هشت ماده‌ای شامل تجمیع عوارض، صنایع آلاینده، دریافت گواهی و مهر استاندارد، جوایز صادراتی و سایر مشوق‌ها برای توسعه صادرات، مقررات و نرخ سود بانکی و قوانین کار و بیمه کارگری است.