محمدصادق جنان‌صفت

در نوشته دیروز به این نتیجه‌گیری رسیدیم که حضور و مشارکت فعال در انتخابات اتاق بازرگانی دست‌کم این فایده را دارد که همبستگی بخش‌خصوصی را به رخ دولت می‌کشد و این اتفاق بزرگی است. شاید برخی از صنعتگران و بازرگانان بگویند منفعت فردی حضور فعال در انتخابات اتاق بازرگانی چیست؟

به نظر می‌رسد هر فردی که چنین پرسشی کند از خرد تابعیت کرده است. هر اتفاقی که قرار است بیفتد باید معلوم شود نفع آن برای یک فرد چیست؟

اگر انسان‌ها بر این اساس رفتار کنند نفع جامعه افزایش می‌یابد. حضور فعال در انتخابات اتاق بازرگانی برای کسانی که رای می‌دهند چند نفع دارد.

اولین فایده رای دادن این است که از امتیازی که با دادن حق عضویت در اتاق به دست آورده است استفاده می‌کند.

فایده بعدی این است که یک یا چند نفر از کسانی را که می‌شناسد و می‌داند که آنها در تصمیم‌گیری‌های اتاق منافع او را تامین می‌کنند، به قله و اوج مرکز تصمیم‌گیری می‌رساند.

سومین فایده این است که مانع ورود کسانی می‌شود که اطلاع دقیق دارد در تصمیم‌گیری‌ها به زیان او عمل می‌کنند.

این فایده شاید غیرمستقیم باشد اما اندازه اهمیت آن را نباید فراموش کرد.

رای دادن به رقبای کسانی که می‌دانیم مخالف رشد منافع ما هستند یک اتفاق مثبت است.

فایده بعدی رای دادن در انتخابات اتاق بازرگانی برای صنعتگران و بازرگانان این است که هرگاه مدیران ارشد انتخاب شده با رای ما، برخلاف منافع ما تصمیم گرفتند می‌توانیم به آنها اعتراض کنیم.

نفع فردی موتور محرکه رشد و توسعه و خوشبختی جامعه‌ها است که اگر صنعتگر یا بازرگان آن را نادیده بگیرد از دیگران نباید انتظار داشت که به نفع آنها عمل کنند.