گروه صنعت و معدن- مجلس، برای تامین نیازهای ارزی بخشی از پروژه‌ها، حساب ذخیره ارزی را جایگزین فاینانس می‌کند. عباس رجایی، نماینده مجلس با اعلام این مطلب به دنیای اقتصاد، دلیل چنین امری را وجود چالش‌های متعدد برای دریافت وام‌های ارزی از خارج کشور ذکر کرد. به گفته نماینده مردم اراک و کمیجان، مدتی است که مباحث سیاسی و بین‌المللی سبب شده تا پروژه‌های دولتی برای تامین فاینانس دچار مشکل شوند یا اینکه وام‌ها را با بهره و نرخ بیمه بالا در اختیار بگیرند. دو دلیل

رجایی معتقد است، سهولت دسترسی به حساب ذخیره ارزی و نرخ بهره متعادل این حساب، دو دلیل عمده‌ای هستند که می‌توان به وسیله آنها پروژه‌های دولت را با سرعت بیشتری هدایت کرد.

وی در عین حال تصریح کرد، البته اگر طرح‌هایی در پتروشیمی، پالایشگاهی، فولاد و... بتوانند بدون دغدغه وام‌های خارجی خود را دریافت کنند از همان مسیر استفاده خواهند کرد، در صورتی که این طرح مجلس، برای آن دسته از پروژه‌هایی است که نتوانند از فاینانس بانک‌های خارجی استفاده کنند.

ابتکار مجلس بوده

رجایی در پاسخ به اینکه پیگیر اجرای این طرح دولت بوده یا مجلس گفت: از ابتدا مجلس، دنبال ایجاد چنین تسهیلاتی برای پروژه‌ها بود، با این حال دولت نیز از آن استقبال می‌کند.در صورت اجرای این تصمیم، می‌توان بدون تصویب قانون یا تغییر قوانین (برنامه چهارم لایحه و بودجه ۸۶)، مبالغ مورد نیاز پروژه‌های مورد نظر را تامین کرد.

با اجازه مجلس

رجایی در پاسخ به این که دولت قرار است از کدام سهم حساب ذخیره ارزی این مبالغ را برداشت کند، گفت: اگر قرار شد که اعتبارات مورد نیاز از این حساب برداشت شود، مجلس اجازه آن را صادر خواهد کرد طوری که کمیسیون تلفیق در خلال بررسی لایحه بودجه سهمی برای دولت تعریف می‌کند.این نماینده مجلس در همین حال در پاسخ به این که طبق قانون دولت تنها در مواقع کاهش قیمت نفت می‌تواند از این حساب برداشت کند، اظهار داشت: اینجا بحث استفاده از حساب ذخیره ارزی برای طرح‌های عمرانی است، مجلس هر سال می‌تواند چنین سهمی را برای دولت در قوانین بودجه تعریف کند.

اولویت‌بندی تقاضاها

از سوی دیگر به سبب تقاضای بسیار بالا در پروژه‌های عمرانی برای استفاده از تسهیلات ارزی، باعث ایجاد محدودیت برای پاسخگویی به نیازها می‌شود.رجایی درباره این موضوع گفت: برای رفع چنین موضوعی پروژه‌های اولویت‌دار را مشخص می‌کنیم. چرا که ارقام و تعداد پروژه‌ها مشخص است پس می‌توان برای این نیازها اولویت مشخص کرد. رجایی ادامه داد: چنین تصمیمی را می‌توان در اختیار مجلس یا شورای اقتصاد گذاشت که این دو نهاد برداشت از حساب ذخیره را تنظیم کنند.

بهای نفت را در نظر داریم

رجایی درباره این که اخیرا بهای نفت روند نزولی را آغاز کرده، اظهار داشت: این شرایط به طور قطع و یقین با حساسیت و وسواس بسیار در کمیسیون تلفیق بودجه ۸۶ مورد نظر قرار می‌گیرد.