مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: با راه‌اندازی نخستین واحد پالایشگاه پارسیان ۲، صادرات روزانه ۱۲‌میلیون مترمکعب گاز به ترکیه از سر گرفته شد. سیدرضا کسایی‌زاده در گفت‌وگو با فارس در خصوص آخرین وضعیت پالایشگاه پارسیان دو اظهار داشت: با راه‌اندازی نخستین واحد این پالایشگاه، صادرات گاز به ترکیه مجددا آغاز و به حدود ۱۲‌میلیون مترمکعب در روز رسید.

وی افزود: بر اساس تعهد، سالانه باید ۹‌میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه صادر شود که در سال جدید میلادی این رقم به ۱۰‌میلیارد مترمکعب افزایش یافته که این امر طبق قرارداد بوده است.

معاون وزیر نفت یادآور شد: میزان صادرات روزانه نیز طبق توافقات به عمل آمده برحسب نیاز و مقتضیات دو کشور صورت می‌گیرد.

کسایی‌زاده گفت: در حال حاضر یک واحد از پالایشگاه شماره ۲ پارسیان راه‌اندازی شده که با شرایط مطلوبی کار می‌کند. مشخصات و استاندارد گاز استحصالی نیز مطابق با استاندارد شرکت ملی گاز است. در حال حاضر نیز مشغول پیش راه‌اندازی واحد دوم هستیم که تا آخر هفته این واحد نیز راه‌اندازی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز در خصوص کیفیت گاز تحویلی به منازل و برخی ایرادات وارد بر آن تصریح کرد: گاز کشور به خارج نیز صادر می‌شود و همان گاز با همان کیفیت به شبکه داخلی تزریق می‌شود. این بدان معنی است که گاز ما از استانداردهای بین‌المللی برخوردار است و مشکلی از این لحاظ نداریم.

وی افزود: اگر وسیله‌ای که گاز را می‌سوزاند احتراق ناقص داشته باشد، ایجاد هیدروکربورهای ناقص در هوا می‌کند و باعث آلودگی محیط می‌شود. این مساله در مورد دیگر سوخت‌ها نیز صادق است. اما گاز یکی از سوخت‌های پاک محسوب می‌شود که کمترین میزان آلایندگی را دارد.