وزیر امورخارجه ارمنستان، اعلام کرد که آغاز به‌کار پروژه خط لوله ارمنستان به دلیل مشکلات فنی به تعویق افتاده‌ است. به گزارش ایسنا، وارطان اوسکانیان، در یک کنفرانس خبری در ایروان اعلام کرد: درحالی که قرار بود بر اساس برنامه، عملیات خط لوله ایران ـ ارمنستان در روزهای پایانی دسامبر (اواسط دی) آغاز شود، اما با وجودی‌که خط لوله آماده است، به دلیل این‌که تست‌های لازم روی آن انجام نشده، به تعویق می‌افتد.

اوسکانیان، افزود: طرف ایرانی قصد دارد که این کار در کوتاه‌ترین فرصت ممکن انجام شود و لذا خط لوله پیش از آغاز سال جدید ایرانی در مارس ۲۰۰۷ (اسفند) فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به شرایط مالکیت خط لوله در طرف ارمنستان، عنوان کرد که انتقال مدیریت خط لوله به شرکت مشترک ارم‌روس گازپروم منطقی‌ترین راه‌حل خواهد بود.

وی افزود: این مساله ارتباطی با در اختیار گذاشتن خط لوله به روسیه ندارد، بلکه حضور شرکت ارم‌روس گازپروم را امکان‌پذیر می‌کند و تا جایی که اطلاع دارم، هیچ تصمیم نهایی اتخاذ نشده ‌است.

وی تاکید کرد: فکر می‌کنم که منطقی‌ترین راه این است که مدیریت این خط لوله در ارمنستان مانند همه خطوط لوله دیگر کشور در اختیار ارم‌روس گازپروم باشد. از سوی دیگر، وزیر انرژی ارمنستان، نیز تاکید کرد: درحالی که قرار بود فعالیت خط لوله ایران ـ ارمنستان تا ۲۰ دسامبر آغاز شود، این مساله حداقل تا پایان سال ۲۰۰۶ و یا حتی بیشتر به تعویق خواهد افتاد و دلیل این مساله را شرایط نامناسب جوی دانست. به گفته وی، کار بر روی احداث این خط لوله به دلیل شرایط بد جوی به تاخیر افتاده‌است و اگر هوا اجازه دهد، کار احداث لوله‌ها تا پایان سال به پایان می‌رسد و انتقال گاز آغاز خواهد شد.

ارمنستان در حال حاضر از گرجستان گاز وارد می‌کند و قصد دارد در سال ۲۰۰۷ به میزان ۱/۲میلیارد متر مکعب گاز از روسیه وارد کند.